Alla inlägg under augusti 2013

Av Martin - 30 augusti 2013 21:21

Introduktion Militär Engelska, kan säga att jag nästan enbart har hört dåligt om Försvarsmaktens lärare, men ack som jag bedrog mig, in i klassrummet stormade en äldre liten brittisk man från södra England, stört skön herre med en underbar syn på livet, en riktig höjdar förmiddag, jag har inga problem med språket och jag kände mig hemma väldigt fort. Ser verkligen fram emot kommande lektioner! Eftermiddagen bjöd på crossfit modell Fanjunkarens tortyr....crossfit kommer bli vår nya verklighet, infernaliskt jobbigt.
Med glädjen i kroppen fanns där för det va ju hemfärd på schemat....men jösses som det skulle strula idag, flyg som valde att stänga incheck tidigare än utsatt tid, med följd att jag missade mitt flyg, det va bara att försöka hålla sig lugn eftersom jag va klädd i uniform, (föregångsman ekade i huvudet), men med den mest militäriska hållning och röstläge fick jag ordning på situationen och lyckades få dem att inse sitt misstag, ny biljett bokades till mig och en annan drabbad resenär, även matbiljetter delades ut som goodwill...4 timmar senare va jag äntligen hemma, tog bilen och åkte hem till kusinen för att bli bjuden på fantastiskt god lasagne, glas rött till det. Det behövdes, denna veckan har varit tuff, massor av fys, många utmaningar på sikt.... Råkade väga mig hemma hos kusinen, vägde 98 när jag ryckte in för 2v sedan, väger 94 idag.... Wasalopp och Gbg varv...bring it
/ Nöjd Kadett håller helg

Av Martin - 29 augusti 2013 18:49

Regementchefens dag. Samtliga chefer, personal samt kadetter insuttna i en stor föreläsningssal, genomgång av kommande halv år och som vanligt ekonomiskt läge. Två timmars info senare uppdelat av en kort fika/bensträckare tog Paulo Roberto scenen som gästföreläsare. Kost och träning va de ämnen som berördes, bättre och roligare än vad jag förväntat mig. Roberto är allt annat än ödmjuk, men han hade många bra tankeställare.
Snabb lätt lunch och på med fyskläderna, Regements mästerskap i orientering, vi bussades ut till ingenstans, mkt folk, olika startgrupper, av någon anledning hade min lärare i Fysisktstridsvärde anmält mig i klassen Herrar 18....tack för den, jag såg det hela som ännu ett fyspass och tog ganska snabbt rygg på några kadetter som hade samma karta, stundtals gick det ordentligt fort i skogen, lyckades orientera mig vid samtliga stämplingar men insåg snabbt att det gav mig mer att haka på gasellerna och få det hela överstökat, sagt och gjort, 1 timme senare va jag i mål med samtliga kontroller. Jag lär inte få något pris av Översten, men kan glädjas över att jag hakade på när det gick fort i skogen.
Nu ska det packas inför hemfärd, samt plugga inför veckans prov...3 av 19 kadetter hade godkänt på förra veckans prov, jag va inte en av de godkända, bättring krävs från min sida.
Ja just det, det är visst fys imorgon....
/ Kadett Färm

Av Martin - 28 augusti 2013 18:33

Smått chockad...återkommer till det strax.
Fysisktstridsvärde stod på dagens program, väldigt intressant ämne som jag spontant känner att jag kommer ha väldigt stor nytta av! Kostlära, träna rätt, träningsprogram, hur man rehabiliterar och förebygger, allt för att kunna besitta ett så gott personligt stridsvärde för att sedan föra vidare på de soldater eller den trupp man till sist hamnar på. Förmiddagen bestod av teori och genomgång av kursplan, för att sedan ha fys med olika tester som bestod av 3,5 km på tid, 3min armhävnigar så många man orkade enligt ett gemensamt tempo, likaså samma med sittups. Kroppen va sliten efter veckans tidigare fys och jag antar att så va tanken att det skulle vara, dessa tester ska genomföras kontinuerligt så att vi kan se en utvecklingskurva, mina resultat va jag inte jätte nöjd med, men med tanke på vad vi gjort denna veckan så får jag se det som ett ok resultat. Fälttest kommer oxå bli en stor del av detta.

Jag pratade om chock innan....har fortfarande inte fattat det riktigt, vi kadetter ska åka Vasaloppet öppet spår, 9 mil på skidor, kan ni förstå, senast jag stod på längdskidor va i mellanstadiet, när man fick en guldpeng i papper och blåbärssoppa. Givetvis kommer detta lilla evenemang direkt efter 2 veckors vinter utbildning i Älvdalen......
För att göra det hela ännu roligare så ska vi även springa Göteborgsvarvet 2,1 mil.....
Smått chockerad, ångest men samtidigt oerhört taggad över att stå inför dessa utmaningar. Det finns inga genvägar....

På tal om fys, gissa om det är Regements mästerskap i orientering imorgon....jodå, bit ihop eller bryt ihop.

/ Kadett Färm gillar läget...

Av Martin - 27 augusti 2013 18:28

Dagen efter ett soldatprov.....kan lova att det känns i kroppen tidig morgon, men vart efter dagen led så mjuknade man sakteligen upp. Dag 7 började i lektionssalen där vi började jobba med FMR (Försvarsmaktens formella grunder) lystringsgrader, hälsningar osv. Därefter blev det regelrätt exercis enligt konstens alla regler. Väl efter lunch så fick vi själva ett avsnitt i FMR att undervisa vår grupp och helt enkelt vara instruktör. Utmaningen för oss alla va att bortse från att eleverna redan hade god kunskap, det va lätt att man tog genvägar då man visste att kunskapen redan fanns där, men ordern va att bryta ner på lägsta nivå, mkt lärorikt.
Kan någon gissa vad eftermiddagen mer hade att bjuda på? Oh yes, fys...det va bara att kicka igång kroppen igen, 6 km gick av bara farten, löparskor och träningskläder är en gudagåva jämnfört med stridspackning och kängor!! Förvånad över min prestation då jag knappt kom ur sängen imorse, men som jag brukar säga " Det är bara att gilla läget" Jag har infört ett motto i min grupp, det gnälls inte om fysiska påfrestningar eller dylikt sålänge jag inte gnäller, jag är ju trots allt äldst, sålänge jag orkar så orkar resten av gruppen! Ingen har gnällt sedan jag införde det. Tackar mig själv för den träning jag lagt ner de två senaste åren, inser oxå att det är bara att fortsätta på den vägen, det finns inga genvägar. Imorgon startar våra lektioner i Fysisktstridsvärde, vilket innebär teori på förmiddagen och fys hela eftermiddagen. Härligt....
/ Kadett Färm

Av Martin - 26 augusti 2013 20:03

Soldatprov......kl 08:00-16:50. 23-24 grader varmt, vapen, stridsutrustning, grupp materiel, uppskattningsvis bar jag 20 kg...minst då jag tog Ra180 oxå....ca 2,5-3mil marsch samt olika soldat moment längs med resan.
Var av ett mördar moment när vi skull transportera en skadad på bår med all utrustning buren, kan meddela att terrängen inte va snäll. Våran grupp visade tjockt pannben och höll uppe humöret. Just nu kan jag meddela att denna kadett är löjligt sliten, mina axlar är fruktansvärt stela men fötterna klarade sig bra, lite förebyggande tejpning gjorde underverk. Känns bra att ha genomfört dagen och gruppen har insett att det finns saker vi är riktigt bra på samt saker vi är usla på. Men det är ju därför vi är här, för att lära oss, personligen kommer jag behöva jobba på karta och kompass. Men inte ikväll....mat i magen och nyduschad återhämtar jag mig i en vanligen för liten soffa, men just idag är den sjukt skön.
/ Glad men sliten Kadett säger Gokväll

Av Martin - 23 augusti 2013 22:51

Dagen började tidigt, visitation av uniform, puts å stuts, Översten på besök, chef LedSS, samt Överste Löjtnant, chef utbildningsverksamheten. Tänkvärda ord och ännu mer info att ta till sig.
Resterande förmiddag bestod av vapentjänst och förberedande order inför soldatprov på måndag. Vapentjänsten innebar att jag nu fick bekanta mig med Försvarsmaktens eldhandvapen Ak5c lite närmre, det har onekligen hänt en del sedan Ak5a, kan dock genast säga att jag saknar inte min gamla Ak4b. Nya förordningar och handhavanden som drillades under Fanjunkarens försyn.
Eftermiddagen bjöd på fyspass och sedan hemfärd.
Flyg Arlanda-Everöd va oerhört mkt trevligare än tåg!
Väl hemma i Kristianstad möttes jag av min syster och hennes barn, en glad morbror fick snabbt två glada flickor i famnen.
En middag hos kusinen sedan hemfärd för en dusch och att köra en maskin tvätt och inta återhämtning i soffan.
Första veckan är förbi, jag kastades rakt in i hetluften som Dagelev samt Gruppbefäl, på det stora hela är jag nöjd, men jag vet att nästan gång är min prestation ännu bättre.
/ Kadett Färm

Av Martin - 22 augusti 2013 22:51

De är mkt nu.....antar att det tar sin tid att anpassa sig. Mängder av info, omställningen är verkligen total, men en sak är säker, jag gillar det.
Fältdygnet gick bra, lagom fotmarsh i varmt väder, svettigt men helt ok, teambuilding i skogen för att sedan marschera tillbaka idag. Vi är uppdelade i tre grupper och min grupp, 1:a grupp är en bra mix av personer med olika erfarenheter och bakgrund. Väl hemma på garnisonen så väntade vård och ytterligare lektioner, kvällstjänst på det gör att man är lagom mör nu.
Packat väskan för hemfärd imorgon, ska bli skönt att komma hem över helgen.
Trött kadett säger godnatt....

Av Martin - 20 augusti 2013 20:29

Dagen började med utrustning i mängder, samt militärisk inventering som gick till på klassiskt värnplikts maner ....5 par fältskjorta 90 håll upp....osv. Märkning av tilldelad material och in med allt i skåpet, har svårt att just nu förstå hur vi ska kunna husera resten av den utrustning vi ännu inte fått ut...tror Kadett Färm får se över sin skåpsordningen rejält, tiden fanns inte idag... Stressade till lunchen för att sedan få ännu en genomgång av våran Adjutant som är ett orginal av den gamla sorten, 2 år till pension och har inte allt för bråttom, men han har stenkoll.
Eftermiddagen bjöd på Fys pass, detta pass så fick vi stifta bekantskap med vår Fanjunkare, tror det kommer finnas anledning att återkomma angående honom, en kärv herre... Vi skulle springa i lugnt tempo...jag fick en känsla att lugnt inte har samma betydelse för Kadetter och Fanjunkare, som tur var så va jag inte ensam om denna tanke.
Kvällens aktivitet har bestått av att sy på nya kragspeglar.
Fick frågan hemifrån hur maten är.
Matsalen levererar väldigt olika kvalite, lunch idag va horribel, vem fan kom på tanken att stoppa oliver i biffar? Däremot så kvällsmaten riktigt god, fiskgratäng av hög klass.
Gissa vem som blivit ansvarig för det gemensamma förråd som vi Kadetter har i anslutning till våra bostäder? Antar att jag och adjutanten kommer bli polare.

Imorgon är första fältdygnet ett faktum, vi hämtar ut våra vapen och beger oss ut i skogen, tillbaka på regementet tors.
Det blir uppdatering tors kväll.
/Kadett Färm

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<<
Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards