Alla inlägg under februari 2014

Av Martin - 28 februari 2014 18:46

Vi började dagen med att riva och vårda det elnät vi hade byggt upp igår, vi jobbade alla på riktigt bra och utbildningsansvarig blev imponerad av vårt sätt att lösa uppgiften.
Elsäkerhets utbildningen avslutad och därmed är en vecka i Halmstad till enda, utbildningen va givande och jag har lärt mig en hel del nytt.
Fördelen att redan vara en bit söderut behöver knappast påtalas, när klockan blev 14:00 befann jag mig redan hemma och helgen kunde börja, oerhört skönt.

/ Kadett Färm håller helg i ett grönt Skåne

Av Martin - 27 februari 2014 22:48

En dag med massor av kablar, elverk och äntligen lite mera pratiska moment. Vi fick i uppgift att drift sätta det vi byggt upp och efter lite trixande hade vi löst uppgiften.
Det handlar mycket om planering och på så sätt underlätta arbetet, att man sedan kan tycka det är vansinne att rulla ut 50 meter kabel för något som enbart kräver 2 meter är något man får vänja sig vid.
Vår lilla el säkerhets grupp har i varje fall haft roligt idag.

Bilderna visar i fallande ordning: Kd Borup förklarar vikten av rätt sorts kabel för Kd Sandström, Kd Boström våran eldriftsansvarig för dagen övervakar oroligt samtalet. Stora elverk men smarta maskiner som är relativt enkla att handhava. Kd Färm får bryt över något högst oklart.

/ Kadett Färm

Av Martin - 26 februari 2014 22:18

En dag med lite mer praktik men fortfarande tunga teoripass, stundtals kämpigt att hålla sig vaken, men det beror mer på dålig ventilation än ämnet i sig.
Ett virr varv av kablar och el-stationer, vi fick inventera och förbereda i för morgondagens byggnation.
Jag är glad att det finns tekniska officerare, då jag absolut inte är någon stjärna på detta, efter denna veckan kommer jag ha skaffat mig en liten stabilare grund att stå på, men är tacksam att det finns folk som ägnar sig åt detta på heltid.

Kvällen har spenderats ute på resturang med kollegor, god mat och trevligt sällskap.

Bilderna visar en del av den material vi hanterar, Kd Sandström och Kd Ataman inspekterar en elstation, samt så roar sig Kd Ataman på egen hand.

/ Kadett Färm

Av Martin - 25 februari 2014 21:05

En liten sovmorgon och en löprunda runt Lv6 for att sedan äta lunch innan dagens lektion tog fart.
Omgivningen runt regementet är vacker och det va en härlig löptur i bokskogen.

El säkerhets läran är ett kapitel för sig, tunga teori pass tar ut sin rätt, morgondagen ska bjuda på lite mer praktiska moment då vi ska upprätta ett tillfälligt elnät med hjälp av ett elverk. Planering av elnät utfördes idag och efter lite problem lyckades vi lösa uppgiften.

Halmstad är fint, om man ska jämföra LedR och Lv6 känns detta mer som ett regemente, men det som skiljer är framför allt matsalen som håller högre kvalité och matsedeln är betydligt trevligare.

Övrigt känns det som om man går på halvfart, jag har inte riktigt kickat igång på allvar efter Älvdalen, men jag antar att det snart hinner rätta till sig.

/ Kadett Färm

Av Martin - 24 februari 2014 22:13

En fantastiskt känsla att få vakna hemma en måndag, blev hämtad utanför mitt hem 09:20 av kollegor och sedan fortsatte färden till Halmstad och FMTS (Försvarsmaktens tekniska skola) för en vecka i el säkerhets utbildning. Teori pass idag och sedan väntar en mix av pratiska moment och teori.

Perfekt efter en vecka i Älvdalen, tempot verkar bli lungt och ingen av oss klagar än så länge. Vi börjar med fys imorgon och lektionerna drar igång 12:30, helt ok uppstart.

Vädret är vår härligt och jag saknar inte Älvdalen det minsta.

/ Kadett Färm i Halmstad

Av Martin - 23 februari 2014 13:00

Vaknade i en skön säng i kadett lyan 07:30, ringde förvarshälsan och fick en tid hos tandläkaren 10:00.

Perfekt, då jag redan va vaken samlade jag ihop all smutstvätt och åkte ner i tvättstugan och drog igång ett par maskiner.


Käkade frukost och tittade på OS, overklig känsla att var tillbaka i civilisationen. Begav mig till tandläkaren och väl där gick det smärtfritt och fort, lagningen fixades snabbt och 30 minuter senare va jag på väg till regementet igen tillsammans med kamrater som hämtade mig med bil. En sväng förbi förrådet för att byta lite utrustning och sedan en lång lunch i matsalen.

Då halva klassen ska åka till Halmstad kommande vecka fick man ta tillfället och packa med sig den utrustning som behövs i lugn och ro. Jag passade även på att kolla igenom mitt postfack, till min glädje hade jag fått tillbaka min hemtentamen som jag va tvungen att komplettera, jag blev godkänd med beröm, min hemtentamen i militär pedagogik låg oxå och väntade på mig, topp betyg och en guldstjärna, man tackar.


Första perioden av Sverige-Finland avhandlades på skolan sedan ilfart till kadett boendet för att se klart matchen.

15:40 lämade flygbussen Enköping, 18:00 lyfte planet hem till Skåne. Det va tre veckor sedan jag va hemma senast.


Håller helg i ett vår varmt Skåne, långt ifrån Älvdalen.....


/ Kadett Färm

Av Martin - 23 februari 2014 12:33

Vinter utb dag 11


Revelj 05:45


Frukost i matsalen och därefter uppställning framför fordonen. Avlämning och Kapten Snöninja tog till orden en sista gång, han medgav att han medvetet varit hård mot oss och att han även va imponerad av samtliga grupper under utbildningskontrollen, han va dock noga med att poängtera att vintern förlåter inga misstag och att vi skulle ha med oss i tankarna att vi egentligen inte hade blivit ordentligt prövade förrän minusgraderna sjunker till 20 strecket, en kärv herre den där Kaptenen.


Därefter beordrades uppsittning och fordonsmarsch till Enköping påbörjades.

Väl i Enköping fick vi veta att när vi hade vårdat och packat in vår materiel samt gjort särskild tillsyn på våra vapen fick vi hålla helg. Med andra ord satte vi alla en rejäl fart, vetskapen om en ledig fredag hägrade.

När klockan va 19:00 va vi klara med alla uppgifter och vinter utbildningen var nu äntligen över.


Ett besök på Max med kamrater avslutade kvällen, avslappnad och tillfreds med att vara tillbaka i Enköping råkar jag bita av en gammal lagning på en tand, från ingenstans. Här har man genomfört en vinterutbildning och överlevt. Det blir till att ringa tandläkaren på min lediga dag.


Nedan följer lite blandade bilder från övningen, i fallande ordning: Bild från dubbelposten sista natten i fält, Plutonchef i arbete, Sista gången skidorna kopplades, Utslagna gruppmedlemmar ur 3:e grupp under hemfärden.

       

/ Kadett Färm

Av Martin - 23 februari 2014 12:30

Vinter utb dag 10


Revelj kl 10:00


Samtliga i 3:e grupp va vakna innan klockan ringde, gruppchefen höll med om mitt förslag att vara utspisningsgrupp för övriga och frukosten avhandlades ganska fort.

Kl 12:00 skulle vi befinna oss på Trängslet igen för slutvård av utrustning och fordonsvård. Vården flöt på bra.

Dessutom fick vi nu veta att det hade blivit en dubbelbokning på Rivsjölägret, vi fick nu bege oss tillbaka och städa och tömma lägret. All packning på bilarna och tillbaka till Trängslet för logement boende sista natten i Älvdalen. Mat i matsalen och en välbehövlig återhämtning på börjades. Kl 19:00 öppnade mässen och vi samlades för att ta en välförtjänt öl tillsammans med befälen.

När klockan va ca 23:00 sov jag som en stock. Min kropp protesterade mest hela tiden idag, i morse kunde jag knappt trycka ut tandkräm med handkraft, löjligt sliten, men sjukt stolt över att ha genomfört detta äventyr.


/ Kadett Färm

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards