Alla inlägg under december 2013

Av Martin - 13 december 2013 21:04

Sista dagen för terminen, vad vore väl inte mer passande än att avsluta med ett prov i engelska. 08:00 fick vi provet och 60 minuter senare va samtliga i klassen färdiga. Efter provet fick vi en kort rast för att sedan fortsätta med engelska lektion, kan inte påstå att skärpan va på topp, det positiva va att vår lärare va flitig och hann med att rätta samtliga prov innan vi slutade kl 11 och glädjande nog va alla kadetter godkända.
11:10 samlades vi för avmarsch till matsalen för julbord, ett helt ok lunchjulbord i mina ögon.
13:00 hade vi sedan en samling i lektionssalen där vår kurschef höll ett kort tal där han berömde oss utifrån den feedback han fått från andra lärare och jag tror bestämt att vår chef är nöjd med sina kadetter den gångna terminen.
Sedan önskade han oss en god jul och såg framemot att se oss nästa år.

Om jag själv ska sammanfatta denna första termin på ett rappt och snärtigt sätt kan jag helt enkelt bara säga att jag trivs fantastiskt bra, att få klä på sig uniformen är något jag värderar högt, jag bär den med stolthet och jag inser att det är få förunnat att få chansen att förverkliga sin dröm.

Kadett Färm håller julledigt och är tillbaka med bloggen den 7/1.

/ Kadett Färm önskar er alla en God Jul

Av Martin - 12 december 2013 21:31

Examination för SOU äldre, hela vår klass va närvarande och ansvariga för diverse detaljer med för och efterarbete samt det mycket viktiga arbetet med att fylla på mingel borden med förnödenheter i form av dryck, frukt och godis. Vi satt även med under själva ceremonin, intressant att va närvarande och vi har nu en målbild på vad vi kan förväntna oss, samt även vad vi kan förbättra inför vår egen examination, kan vara direkt olämpligt att glömma bort att göra honnör till en general. Dessutom ska jag personligen jobba för att det ska införas lite mer värdig servering när det är dax för vår examen, snittar och bubbel? Möjligen en godisskål för barnen. Vi får väl se vad jag lyckas med.

Jag har under dagen även fått ta emot feedback mina klasskamrater samt lärarlaget. Feedbacken vi gav varandra är något alla människor borde göra, väldigt lärorikt och extremt värdefullt, jag tar till mig av allt som har sagts och inser att jag är omgiven av många kloka och seriösa kadetter.

Utvärderingen från lärarlaget bestod av kadetternas prestationer under den gångna terminen, studie resultat och fysiska prestationer, samt praktiska moment. Jag är på första plats resultat mässigt över hela terminen angående studierna, mina fysiska resultat ligger över medium, och jag har fått godkänt med beröm på mina praktiska moment. Givetvis kan jag förbättra mig och har område jag ska utveckla och finslipa. På det stora hela är jag nöjd och sträcker lite extra på mig. Jag har ett utsatt mål och är fast besluten att fullfölja.

Fin slipar på det sista inför årets sista prov imorgon.

/Kadett Färm håller snart kväll

Av Martin - 11 december 2013 19:59

Ordningen återställd, äntligen tillbaka på Ledningsstridsskolan. En skön känsla att befinna sig ibland välkända ansikte igen, man saknar klassen och sin tillhörighet fort.

Jag anslöt strax efter lunch och jag fick genast sätta igång med lite pappersjobb samt inlämning av feedback på kursen till chefslaget.

Eftermiddagen va vigd åt förberedelsetid inför vår hemuppgift under julledigheten. Grund tanken med uppgiften är att man ska lära känna sitt framtida förband och få en förståelse för sin framtida yrkesroll. Då det inte är någon hemlighet att jag vill söder ut när min examen är färdig har jag idag anhållit om att få skriva om P7 och den yrkesroll jag siktar på där, i dagsläget är jag placerad på Ledningsregementet, men vart är ännu oklart. Hoppas få ett slutligt klartecken imorgon på detta.


När jag i förmiddags befann mig på resande fot bedrevs det verksamhet inför äldre kullens examen imorgon, hela vår kurs är inblandade imorgon och vi är beordrade att bära m/87, stiligt värre. Det ska bli intressant att få en inblick hur det kommer att gå till, om 1 år är det vår tur, tiden går fort.


Längtar efter att bli helt frisk, det är nära nu, sällan har jag varit så träningssugen, men jag kommer skynda mycket långsamt, mitt mål är att kunna gå för fullt när jag är tillbaka efter julledigheten.


/Kadett Färm glad att vara på plats igen.  



Av Martin - 10 december 2013 22:46

Börjar bli tröttsamt att inte kunna skriva om annat än envisa förkylningar, men ett ljus i mörkret är att jag åker upp till Ledningsstridsskolan imorgon, flygtaxin hämtar tidigt och om allt går som det ska är jag på plats till lunch. Visst är det skönt att vara hemma, men inte på detta viset.
Har haft kontakt med mina kollegor och det verkar inte vara allt för betungande sysselsättning denna veckan, men jag ser framemot att få min utvärdering av lärarlaget samt feedbacken av övriga kadetter.
Det ska bli jäkligt skoj att återse övriga imorgon.

/ Kadett Färm

Av Martin - 9 december 2013 22:24

Fortfarande hemma i Skåne, inte riktigt enligt planerna, mördarförkylnigen ger inte med sig.
Lovar mig själv att aldrig någonsin träna med förkylningssymptom igen, hade en liten känning för 2v sedan men körde på som vanligt, börjar mer och mer inse att jag får lida för det nu.
Spenderade stor del av denna ledigheten på vårdcentral och akuten, hostattackerna blev av sådan kraft att jag svimmade vid några tillfällen, inte alltid bra att vara envis. Har nu fått ordning på den värsta hostan ( Cocillana är det bra drag i ) och beställde resa via adjutanten för att kunna ansluta till Ledningsstridsskolan på onsdag.
Passar på att tacka Kadett Jarl ännu en gång för att han va vänlig att scanna och maila engelska materialet som är grund för provet vi skriver på fredag, nu kan jag åtminstone titta på det ordentligt imorgon.
Konstig känsla, har inte varit hemma en måndag sedan mitten av Augusti, vill bara blir frisk och ansluta till övriga Kadetter.

/ Kadett Färm


Av Martin - 4 december 2013 23:25

Onsdag, men inte vilken onsdag som helst, hemfärd, men framför allt fyller jag 40 idag. Få förunnat att få fylla 40 i kronans kläder. Vi infann oss 08:00 i lektionssalen för vidare order, ganska tidigt stod det klart att denna dag skulle bli en väldigt lugn dag. Innan jag visste ordet av stod det två prinsesstårtor på bordet framför mig, gratulationer och många fasta handslag, ryggdunkar och sist men inte minst fick jag förmånen att Fanjunkaren tog ton i födelsedagssången, vacker skönsång.
Mycket trevligt!
Kl 10:00 samlades vi utanför förrådet för att hämta ut kompletterande utrustning inför vinterutbildningen. Tillbaka tilll skolan och trycka in vinterutrustnigen i skåpet.
Kl 11:00 fick vi höger/vänster om och hemfärd. En annorlunda dag, men man fyller inte 40 varje dag!

Hemfärd och väl hemma överraskades jag av familjen, mamma, systrar och syskonbarn hade gömt sig i huset , mat i ugnen, frukost i kylen och presenter. Ovärderligt!
Underbar känsla att vara hemma igen.
Tar med mig mycket från idag, men fick höra en mening många gånger idag : Grattis Sveriges yngsta 40 åring....smakar bra.
Återhämtning i hemmet och åter på Ledningsstridsskolan måndag.

Bilden visar tårta redo att inmundigas av Kadetter.

/ Kadett Färm gillar verkligen läget

Av Martin - 3 december 2013 17:09

Slutskedet av vården påbörjades imorse, det jobbades på bra och när det va lunch va vården äntligen färdig.

Efter lunchen var vi tillbaka i lektionssalen och genomförde en utvärdering av övningen och alla dess olika skede.

Många åsikter och det luftades rejält, kanske den viktigaste delen av denna utvärdering va utvärderingen av vårt eget agerande. Vi har överlag ett högt stridsvärde på vår kurs och även denna övning bar vi det med oss. När väl allt hade lyfts och diskuterats hade klockan hunnit slå 14:30.  

Ny tid va 15:00 för en gemensam utvärdering med äldre kursen, klockan blev 15:00 och vi fick hopp och lek av Fanjunkaren och något förvånade stod vi alla kvar som fågelholkar, Fanjunkaren insåg sitt misstag och gav oss en ordentlig för kvällen höger/vänster om och till vår glädje insåg vi att den väntade kvällstjänsten uteblev.


Imorgon är en något speciell dag. Bring it on.


/Kadett Färm reflekterar





Av Martin - 2 december 2013 21:59

08:00 vapen vård, särskild tillsyn ak5c, inga konstigheter denna gången och därefter insuttna i lektionssalen för info från Kurschefen. Vi fick vår hemuppgift presenterad och det råder inget tvivel om att vi inte kommer va sysslolösa under vår hemvistelse över julen. Vi ska även ge feedback till samtliga i klassen som ska presenteras skriftligt och muntligt måndag nästa vecka.

Det dök oxå upp en ny kursdeltagare, förflyttning från markstridsskolan i kvarn, som nu ska gå klart resterande tid med oss.

Vård, vård och vård. Finns inte mycket mer att säga om dagens verksamhet i övrigt.

Kände mig ordentligt på gång imorse, men måste inse mina begränsningar innan jag blivit helt frisk, orken försvinner väldigt fort, skynda långsamt är inte min starka sida.
Ser fram emot välbehövlig återhämtning, hemfärd på onsdag.

/ Kadett Färm


Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards