Alla inlägg under september 2013

Av Martin - 30 september 2013 19:55

Jag kommer aldrig tycka att måndags morgnar är lätta, än mindre när man varit hemma under helgen! Men man hoppar ur sängen och promenerar 2km till skolan sedan är man pigg. Förmiddagen ägnades åt Fysisktstridsvärde, vi fick besök av en sjukgymnast som hade specialitet inom idrottsskador, dessutom va han en av Sveriges ledande inom tejpning. Otroligt kunnig, vi fick lära oss att tejpa lite olika skador samt förebyggande tejpningar som tejpning av fötter innan långa marshpass. Dessutom tejpade han mitt knä, en veckotejpning, återkommer till mitt knä.
Eftermiddagen var det åter dax för ledarskap, nu pratade vi om konflikthantering och olika sätt att hantera konflikter, många brottades med frågan att konflikt faktiskt kan vara något naturligt som leder till en positiv förändring. Vi pratade även om försvarsmekanismer och vi tvingades gräva i vårt inre för att hitta våra egna försvarsmekanismer, nyttigt och lärande för vår grupp att känna vart vi har varandra.

Vi fick reda på resultatet från förra veckans veckoprov, min magkänsla visade sig vara rätt, jag hade alla rätt, känns stabilt.

Efter skolan va det dax för lite fys, mitt knä kändes bra med tejpningen och jag ville testa hur det skulle reagera, en av våra fys kadetter körde ett crossfitpass som bestod av pullups ( man drar sig upp på en hävstång) pushups ( som gjordes med händerna närmre bröstkorgen och med handleden framåt, vilket gjorde att man jobbade triceps och underarmarna) samt burpees. Detta gjordes i set om 10st av varje, sedan 9st, 8st osv ner till 1st av varje. Löjligt jobbigt, efter det joggade jag ner ett par km, glädjande nog kändes det inget i mitt knä, tejpningen fungerar, hoppas det känns lika bra imorgon.
Nu ska det läsas in lite litteratur till morgonens pass om stress i svåra situationer.
Lite kaffe på det
/ Kadett Färm nöjd med dagen

Av Martin - 27 september 2013 19:42

Vaknade utan någon smärta i mitt knä, väldigt goda nyheter, bara att vila mitt knä och sikta på att börja springa nästa vecka!
Förmiddagen ägnades åt ledarskap och dess olika kommunikations tekniker, då jag relativt nyligen utbildade mig till coach föll detta sig enkelt för mig, men alltid nyttigt med repetition och synvinklar från försvarsmaktens perspektiv.
Dagens stora fråga va förstås Krigsvetenskaps provet, då en av oss kadetter hade blivit beviljad permission efter lunch fick kadetten således sitt resultat innan oss andra, kadetten va godkänd och kurs trea på provet, imponerande och diskussionerna gick snabbt varma.
En snabb lunch följde och jag tror det va många av oss som hade tankarna på det stundande resultatet. Kanske va det därför vår norrländska kurskamrat skrattade sig oavbrutet igenom lunchen, utan konkurrens den mest uppsluppna lunch vi haft! Nu hör det till saken att vår norrländska kamrat inte är som alla andra, en unik ung herre som jag avundas på många sätt. Han skrattade redan gott tidigare i veckan då jag frågade honom varför han tyckte snö va en sådan fantastisk tillgång, hans förklaring va att snö är bra, man kan ju gräva sig snöskydd och använda den som isolering när det är kallt, då svarade jag med att hemma i Skåne stänger vi dörren, vilket fick honom att skratta oavbrutet. Då jag påminde honom om detta idag replikerade en kollega att jag borde tänka på min etniska förståelse, då brast det totalt för vår norrländska kamrat, han skrattade så att han grät, helt fantastiskt roligt att se, antar att man behövde vara där för att förstå!

Efter lunch va det då dax, vi satt samlade i lektionssalen och inväntade vår kurschef inför veckansprov, därefter skulle vår examinator i Krigsvetenskap ta över. Nu hör det till saken att jag hade blivit beviljad permission från 12:55 och jag ville förstås få reda på mitt resultat, då träder vår examinator (Kapten) in i lektionssalen för att invänta sin tur, då vår kurschef inte ännu kommit tog jag ett eget initiativ och reste mig upp och frågade följande : Kapten, då jag är beviljad permission önskar jag veta mitt resultat innan jag måste avlägsna mig, går detta för sig? Svaret blev följande: Ja det kan du absolut, Kapten reste sig upp och talade högt inför klassen, Färm är kursetta på provet, sedan tittade han på mig om undrade om det va nog med information. Jag svarade väldigt rak i ryggen med ett tydligt : Ja Kapten och hade svårt att dölja mitt plötsliga leende. En helt underbar känsla.
I samma stund kom vår kurschef in och veckans prov delades ut, jag kände att jag va påläst på samtliga frågor och skulle bli förvånad om jag inte blir godkänd.

Kort därefter lämnade jag regementet för hemfärd.
En fantastiskt känsla att ha levererat på Krigsvetenskapen, jag sätter höga krav på mig själv och när det ger resultat är det ett skönt bevis på att mitt hårda slit lönar sig.
Middag hos syster och svåger satt fint och snart är jag hemma i min borg igen.
/ Kadett Färm håller helg hemma i Skåne



Av Martin - 26 september 2013 19:47

Ännu en dag med ledarskap, ämnet börjar smyga sig in allt djupare och det börjar ta ut sin rätt, många reflektioner, många tankeställare och det börjar bli svårt att hålla isär alla teorier. Tydligen en normal reaktion då vårt lärarlag hade valt att bryta efter lunch och tillbringa resterande dag på skjutbanan. Mycket välkommet, det behövdes brytas av med något annat.
Strålande sol, kallt i luften och vindstilla, underbara förutsättningar för att vara på skjutbanan. Eftersom vi redan hade skjutit in våra vapen vad det nu dax för lite mer skjutning relaterat till stridens olika moment. Då vi alla är på olika nivåer gjorde vår Kapten en grund att stå på efter att ha tittat på var och en när vi sköt, sedan kunde nivån läggas, istället för att börja från början, skjutställningar stående, sittande, magasins byte, enklare förflyttningar och byte av mål. Repetition för många och väldigt nyttigt för mig, Ak5c är ett nytt vapen för mig, men jag känner att jag och mitt vapen kommer bra överens, mitt skytte förbättrades oerhört och jag börjar få in lite tempo i min vapenhantering. En underbar höstdag helt enkelt. Tyvärr gjorde mitt knä sig till känna i slutet av skjutövningen, dock har jag inte känt av någon smärta tidigare under dagen, ett gott tecken och jag fortsätter behandlingen med voltaren gel.

Ingen löpning idag heller, nästan lite upprörd över det, vad gör man då? Jo man gör idiotmånga sittups, armhävningar, samt plankan....att något relativt enkelt kan vara jobbigt råder det inga tvivel om.

Resterande kväll ägnas åt studier, veckoprov imorgon, därefter kommer vi även få våra resultat på Krigsvetenskaps provet.
Ska bli skönt att komma hem.
/ Kadett Färm studerar ledarskapsteorier

Av Martin - 25 september 2013 19:59

Jag får erkänna att det faktiskt är ganska skönt att börja dagen med en kall höst promenad, vi bor ju strax över 2km från regementet, oftast är det någon som kör, men idag valde jag och två andra att gå, friskt och skönt!
Fortsatt ledarskap hela dagen, massor av bra och utmanande diskussioner. Idag jobbade vi med det personliga ledarskapet och ens egna värderingar. Högst troligt en väckarklocka för en del av oss.
En stor del av eftermiddagens pass ägnades åt ett ledarskaps spel som vår lärare har tagit fram själv, vi delades upp i fyra grupper och diskuterade olika värderingar utifrån kortform som man drog ur spelet, sedan skulle vi ta ställning till påståendet dolt för att sedan visa samtidigt, många provocerande påståenden lyftes. Mycket givande.
Sista halvtimmen av dagen tog vår Adjutant i anspråk, en sådan enkel sak som att dela ut galgar till våra skåp som borde ta 5min, kan snabbt göras till en konstform i gammal officers anda, det ska förklaras och skrivas en kvittens. Ordning och reda! Säga vad man vill men det blir ordentligt gjort!
Skulle haft ett löp pass med belastning direkt efter skolan, men avstod, fått känning i mitt knä efter de förbannade Sqautsen, voltaren gel och det känns redan bättre.

17:30 befann jag mig på plats i metropolen Enköping, synundersökning för att få ut glasögoninsatser till mina skyddsglasögon som jag ska ha på skjutbanan. En runda inom Maxi och en förträfflig middag senare befinner jag mig i soffläge och doften av nybryggt kaffe gör sig påmind.
/ Kadett Färm håller kväll

Av Martin - 24 september 2013 19:08

Det är höst i Enköping, ingen värme alls imorse! Ledarskaps utbildning fram till 14:00, riktigt roligt ämne, ordentligt taggad och vår lärare är riktigt bra, hon har varit med om mycket under sin karriär med många utlandsmissioner, hon provocerar och ställer hela tiden frågor som får oss att tänka i nya banor. Många diskussioner och dynamiken i klassrummet håller på att ändra form. Det har hela tiden varit fullaste allvar, men något har hänt för nu känns det verkligen på riktigt, en härlig och kittlande känsla.
Vi är en bra kadett kull och vi tar våra uppgifter på största allvar. Det märks allt tydligare att vår utbildning har fått ett lyft jämnfört med tidigare kullar, kraven har blivit större, proven större, fys passen fler. Men samtidigt märker vi på vårt lärarlag en stolthet när de presenterar våra resultat. Jag hoppas att vi fortsätter i denna riktning.
14:15 va det såklart dax för fys utomhus i kallt höst regn och ännu ett crossfit pass, dagens område ägnades åt armar, axlar samt bålstabilitet. Det kastades bildäck, gjordes sittups, squats, armhävningar med ena handen på en eleverad position, vilket gjorde att man mer eller mindre gjorde armhävningarna på en hand, utfallssteg, samt en mördar övning där man hängde i ett räcke och skulle dra sig upp och röra sina armbågar med sina knä, detta upprepades med 35 repitioner i två varv. Det lär garanterat kännas imorgon. Oroväckande nog börjar jag gilla crossfit.

Efter fys passet stannade jag kvar i skolan och slutförde mina inlämningsuppgifter, känns skönt att inte ha några tyngre studier ikväll. Ska njuta av soffläge och fira att jag fått en ny kaffekokare till min lilla kadett lya.
/ Kadett Färm dricker strax kaffe

Av Martin - 23 september 2013 22:20

Del examination i Krigsvetenskap, 2 timmars prov 8.00-10.00, helt slut i hjärnan. Nu pratar vi en rejäl urladdning. Min spontana känsla är att jag blir mycket besviken på mig själv om jag inte blir godkänd, det kändes ganska stabilt.
Men här vilar vi inte mellan ämnena, 20 minuters rast sedan startade kursen Militärt ledarskap. Trodde det skulle bli tufft att vara närvarande efter urladdningen, men vi har en skärpt lärare som är mycket pedagogisk. Ämnet fortsatte efter lunch och vi ska nu prata ledarskap merparten av de kommande två veckorna. Jag gillar ämnet och känner mig hemma, min livserfarenhet väger tungt och jag kan dela med mig och utvecklas som ledare.

Kvällen har ägnats åt inlämningsuppgifter som komplement till dagens examination, de ska vara inlämnade senast onsdag, men jag har försökt få allt färdigt ikväll. Inser min begränsning och lägger ner verksamheten för idag.
/ Trött Kadett kraschar strax i sängen

Av Martin - 21 september 2013 16:53

Det är få förunnat att börja morgonen med lite crossfit, åtminstone är det vad jag intalade mig själv imorse kl 06:30. Kapten mötte upp vid idrottshallen, log och informerade om morgonens fys pass, när övningen kallas " A fight gone bad" , då vet man att det kommer bli jobbigt.
Tydligen utövas denna typ av crossfit av många UFC fighters och när man hade tagit fram denna träningsform föddes uttrycket " Like a fight gone bad " för det va responsen från en UFC fighter när han frågades hur det kändes efteråt. Totalt 5 stationer som utfördes med hög intensivitet i tre omgångar, med 1 minuts vila mellan omgångarna. Marklyft med kettlebell, Squats, Burpees, upplopp på hyfsat hög plint, samt stående bröstpress med skivstång. Man kände att man levde när det va över, men ett jäkligt bra pass.

10:00 började regementets dag och civila började synas lite här och var. Vi kadetter hade fått ett schema att följa då vi skulle besöka de olika bataljonerna, Telekrig, Psyops, Ledningsplats samt Sambands bataljonen. Väldigt nyttigt och en ökad insyn i vår framtida karriär.
En kaos artad lunch av sällan skådad karaktär, folk överallt och vi fick ett par slarvigt sönder kokta korvar eller en ärtsoppa av mindre hög kvalité.
Vi va beordrade att närvara vid en uppställning då de rekryter som just nu genomför GMU ( Grundläggande Militär Utbildning) skulle få sin soldat-erinran. Fanvakt och musikkår blev för mycket, av totalt 160 stackars GMU soldater damp totalt 12 st i backen då de svimmade en efter en, en stackare i först ledet gjorde en rejäl djupdykning och bekantade sig med marken på ett mindre trevligt sätt.
Kl 15:30 fick vi höger /vänster om och Kapten önskade oss en trevlig helg och bad oss att släppa allt vad Krigsvetenskap innebär för kvällen och ha trevligt, för att plocka upp kunskapen söndag eftermiddag/kväll.
Det är precis vad jag kommer att göra. OP kadetterna ( de som läser 3 år) har bjudit in till samkväm och gränsöverskridande information ska utbytas under trevliga former.
/ Kadett Färm håller en välförtjänt helg.

Av Martin - 20 september 2013 19:40

Vaknade med ett leende och insåg att träningsvärken äntligen lättat till den grad att man kunde förflytta sig utan grimaser. Dagen började med fortsatt grupparbete, vår grupp fick ihop ett bra underlag med en tillhörande power point presentation av yppersta klass. Eftermiddagen ägnades åt redovisningar från de olika grupperna samt feedback på vad som va bra och mindre bra. För första gången sedan utbildningen började kände jag att dagen var av något slapp karaktär, ingen fredags fys på schemat! Kurs chefens timme avhandlades och schemat inför regementetsdag imorgon presenterades. Som våra befäl har sagt: Vi kadetter ska besöka våra framtida arbetsplatser och ta åt oss av all information, samt uppföra oss som de föregångspersoner vi är och förväntas vara. Innan Kapten gjorde höger/vänster om fick vi info om att infinna oss lördag morgon 08:00 uppställda utanför idrottshallen i fys kläder. Jodå, inte skulle vi skippa något fys pass här inte.
Första helgen i Enköping har påbörjats, kluvna känslor, skönt att slippa resa, men jag saknar att komma hem.
/ Kadett Färm utövar någon form av Fredagsmys...

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards