Alla inlägg under juli 2014

Av Martin - 11 juli 2014 13:18

Ett sista inlägg innan sommarledigheten tar vid med full kraft.
Sitter just nu i gold loungen på Arlanda och inväntar flyget som ska ta mig söderut.

En skön avkopplande känsla har infunnit sig och hemlängtan är stor.
Nya utmaningar väntar nästa termin, men just nu lägger jag det åt sidan.

Nästa inlägg på bloggen blir den 4/8.

/ Kadett Färm håller sommar.

Av Martin - 10 juli 2014 19:03

Egentligen har min semester börjat, men då min hemresa är ställd till den 11/7 är det bara att gilla läget och försöka ta vara på tiden på någon form av konstruktivt sätt. Vaknade vid 08:00, sträckte på mig lite extra innan jag satte fötterna i golvet och gjorde iordning frukost. Strålande väder och ännu en härlig sommardag.

Drog på mig träningskläderna och tog en rask promenad till gymmet på regementet, utmanade mig själv ordentligt idag, ännu ett hillclimb pass på crosstrainern, 40 min med dubbla motståndet än vad jag brukar köra med. Kan berätta att det tog riktigt bra, men jag körde på och gav verkligen järnet. Tur jag va själv på gymmet, tror ärligt talat att jag spred svett i en meters radie från mig. Sanslöst svettigt, men riktigt härligt.

Efter passet gick jag till matsalen för lunch och lite skitsnack. Sedan hem till kadett lyan och tröttheten slog mig hårt i ansiktet, för en kort stund blev jag nästan lite orolig, men kombinationen av att slappna av, samt släppa all press jag har lagt på mig själv tar nu ut sin rätt, lägg där till träningen och värmen.

Imorgon åker jag hem och den andra terminen är nu avslutad. Jag är nöjd med vad jag presterat och fast besluten att fortsätta utvecklas och prestera. Jag trivs kanon med det jag gör och jag är stolt över att jag har svarat upp till de krav kursledningen har ställt på mig, men framför allt levt upp till de krav jag har ställt på mig själv.

Kvällen ägnas åt att packa det sista och fixa till i kadett lyan.

Bjuder på en kadett selfie, precis så här nöjd är man sista dagen innan sommarledigheten börjar.

/ Kadett Färm snart hemma i Skåne igen

Av Martin - 9 juli 2014 22:34

Sovmorgon och en härlig känsla att vakna upp utan att känna någon press.
Ett lätt träningspass hemma för att mjuka upp kroppen från gårdagens crossfitpass.
Lunch på skolan kl 11:00 och sedan till skolan för att ordna med lite papper.

Resterande del av dagen har ägnats åt lite små pyssel samt en sista uppställning och genomgång i lektionssalen. Under kvällen har jag hjälpt till att förhöra klass kamrater inför deras uppkörning imorgon.

Semester tempot börjar sakta infinna sig på kadett Färm och jag njuter för fullt. Imorgon väntar sovmorgon, träning och packning inför hemfärd på fredag.

/ Kadett Färm

Av Martin - 8 juli 2014 20:34

Då va det dags för uppkörning. Vi va på plats 09:00, och första kadett började sin uppkörning 09:40. Min egen uppkörningtid va satt att börja 13:00, en lång väntan tog sin start. Man hann fundera mer än en gång när man satt och väntade. Tyvärr blev första kadetten kuggad på sin uppkörning och nervositeten kom nu krypande på allvar. Andra kadetten ut klarade sin uppkörning och det va nu dags för lunch. Jag minns inte hur lunchen smakade och jag kan berätta att jag nu började bli ordentligt nervös. En nervositet som jag minns från min tid inom idrotten, precis innan matchstart va alltid nervositeten extremt påtaglig, och precis så kändes det nu. Klockan rörde sig i snigelfart och det va plågsamma minuter innan provförrätaren kom och hämtade mig.

Jag blev ombedd att göra en yttre och inre säkerhetskontroll och undertiden ställdes det lite frågor om funktioner. Därefter begav vi oss iväg, nerverna va som bortblåsta och precis allting stämde, körningen flöt på kanon och jag tror faktiskt att jag levererade min absolut bästa körning hittills. Efter 40 minuter befann vi oss återigen på körskolan och jag hann inte mer än stanna lastbilen och koppla på parkeringsbromsen förrän provförrätaren gratulerade mig till mitt C körkort. Ett handslag sedan va det över. Inga kommentarer, ingenting. Lättnaden sköljde över mig och jag försökte behålla någon form av värdighet när jag tog mig gåendes/studsandes tillbaka till mina kamrater. Jag kände en enorm press och det kändes oerhört skönt att leverera när det gällde som mest.

17:00 va jag tillbaka i min kadett lägenhet, tog några djupa andetag, funderade en kort stund, sedan insåg jag att jag skulle hamna i soffan resten av kvällen om jag inte tog tag i mig själv. Sagt och gjort, på med fyskläderna och 2km uppvärmings promenad till utomhus gymmet utanför regementet. Körde ett crossfit pass på 30 minuter. Sedan va jag helt slut. Värmen och anspänningen som släppt gjorde såklart sitt. Nu sitter jag i soffan med gott samvete, ätit, duschat och ska strax ner till min stridsparskamrat för att dricka kaffe. Jag börjar halvt om halvt min semester nu, några åtaganden står kvar på schemat, men nedräkningen har börjat på allvar.

Jag är riktigt stolt över mig själv idag, när jag började C korts utbildningen kände jag ingen större motivation, jag och lastbilar har liksom inte varit något som har nämnts i samma mening. Men nu har jag ett körkort som berättar motsatsen. Häftig känsla.

/ Kadett Färm undrar om det finns m90 färgade trucker kepsar....

Av Martin - 7 juli 2014 20:28

Sista veckan innan en efterlängtad sommarledighet.
Kl 08:00 åkte jag och de kadetter som har uppkörning imorgon till Täby , vilket är den plats där uppkörningen ska äga rum. Vi bekantade oss med närområdet och körde ett sista körpass innan imorgon. Körningen känns bra och det ska inte vålla några bekymmer sålänge jag tar det lugnt och gör som jag gjort tidigare. Även funktionsbeskrivningen samt säkerhetskontrollen känns ok, men man vet aldrig. Det känns lite som om att man kan bli kuggad om uppkörningsläraren är på det humöret. Funktionsbeskrivningen kan göras invecklad eller väldigt enkel. Får väl se hur det går imorgon.

Efter att ha kommit tillbaka till Enköping vid 15:00 beslutade jag mig för att byta om till fyskläder och bege mig på en rask promenad till gymmet, körde ett stenhårt 45 minuters pass på crosstrainern, ännu ett back pass, tar fruktansvärt bra. Sedan en rask promenad tillbaka. En dusch på det, lite käk och sedan har det varit pluggstuga med en kadett hemma hos mig. Tillfällig paus just nu, för att sedan ta en sista koll innan det är dags för sängen.

Kan meddela att sommarvärmen även har kommit för att stanna i Enköping, hysterisk varmt idag. Härligt.

/ Kadett Färm

Av Martin - 4 juli 2014 20:17

Det dåliga vädret va som bortblåst och sommaren hade beslutat sig för att närvara idag. Vaknade vid 08:00 till strålande solsken och kanonväder. En stabil frukost och sedan avfärd till gymmet. Körde ett 45 minuters hillclimb pass, och svetten lackade rejält, jag har höjt tempot rejält sedan förra veckan och det känns riktigt bra nu. Foten mår bättre och bättre.

Lunch och en härlig fredags stämning vid bordet. Lite små fix på skolan innan det va dags att åka till lägenheten igen. Visst är det skönt att kunna lägga upp sin dag som man vill, men nu börjar det bli lite väl mycket av den varan. Tempot har blivit lågt och vi alla är i någon form av semi semester stämning. Längtar till sommarledigheten, det blir bara segt att gå och vänta, den ledighet vi har mellan passen blir inte på riktigt då vi alla vet att det väntar en uppkörning nästa vecka.

Stannar i Enköping denna helgen oxå för att sedan åka hem den 11/7.

/ Kadett Färm håller helg.


Av Martin - 3 juli 2014 20:32

Frukost kl 08:30 i lugn och ro, sedan en rask promenad till gymmet för att försöka undvika regnet. Precis när jag steg in på gymmet började det regna, hyfsad tajming. Väl på gymmet körde jag ett 45 minuters pass på crosstrainern, kan meddela att det kändes i kroppen idag, gårdagens pass satte sina spår.

En lunch med klasskamraterna och sedvanligt skitsnack. Torsdagar innebär ärtsoppa enligt gammal tradition och idag valde jag ärtsoppa för första gången sedan jag började utbildningen. Vet ine varför det dröjde så länge, men gott va det ivarjefall.

Efter lunchen åkte jag hem till kadettlyan och har spenderat resterande dag med att titta på funktionsbeskrivningen.

Regnet ligger tungt över Enköping idag, skurarna avlöser varandra med jämna mellanrum. Riktigt skit väder.

/ Kadett Färm

Av Martin - 2 juli 2014 22:07

Dagen började väldigt hastigt, jag höll för första gången på att försova mig, klockan ringde som den gjorde, men av någon anledning lyckades jag stänga av den, vaknade 5 min innan vi skulle åka till skolan, stressigt värre, men jag lyckades tempoväxla.

Utlåsning av vapen 08:00 för att bege oss till skjutbanan. Underbart väder och en riktigt rolig förmiddag på skjutbanan. Mitt skytte började darrigt, men efter några serier började det ta form. Riktigt nöjd, för första gången kunde jag med samvete ta en bild på en grym träffbild.

Efter skjutningen blev det lunch och sedan ett monsterpass på gymmet som jag sent ska glömma. Jag snickrade ihopa ett spinning pass igår på 58 minuter, prov körde det idag och jag kan meddela att det fungerade. Intervallpass som jag kommer köra igen. Riktigt härligt, och komfortzonen pressades rejält.

Avslutade dagen med ett körpass, körningen gick kanon och körläraren va nöjd.

En bra dag helt enkelt, trots en hastig start.

Bjuder på lite bilder från dagen.
Fallande ordning: Kadett Jaanivald älskar att vara på skjutbanan. Kadett Ataman tycker det är lite roligare. Kadett Färm nöjd. Samt beviset på lyckoträffarna, Stående på 100 meter.


/ Kadett Färm

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards