Alla inlägg under januari 2014

Av Martin - 31 januari 2014 21:53

Enligt rutin börjar fredagar med engelska såvida vi inte är iväg på andra upptåg utanför regementet. Nya historier, nya ordergivningar och dessvärre fick vi inte se fortsättningen på Churchill filmen då någon klåpare hade lånat filmen och inte lämnat tillbaka den. Istället fick vi se en film om Lord Nelson, inte lika bra men den fyllde sitt syfte. En av höjdarna på dagens lektion va absolut när vi pratade om Operation Market Garden som ägde rum under andra världskriget.

Fredagar betyder oftast lite festligare lunch i matsalen, kotlett med stektpotatis och kryddsmör fungerade alldeles ypperligt. Någon dessert blev det inte tal om för min del, tar igen det ikväll.
Klassens timme avhandlades utan någon större dramatik.
14:15 var det så dax för kurschefens fys, alltid lika spännande. Idag hade vår chef bestämt sig för att vi skulle lära oss att uppskatta Nikolaus Otto, mannen som uppfann fyrtaktsmotorn, med andra ord skulle vi dra runt en minibuss ett varv runt hela regementet. Motoroverall, kängor, stridväst och handskar. Ett rep med öglor fästes i fronten, sedan bar det av. De som inte kunde dra i repet eller knuffa, joggade bredvid för att snabbt byta av varandra så att vi kunde hålla tempot uppe, jäkligt jobbigt men väldigt roligt när gruppen svetsas samman för att lösa uppgiften.

En jobbig vecka är till sitt slut, sena kvällar och mycket tid har gått åt till att skriva och läsa, men veckan har gått väldigt fort.

Skåne mötte mig med mängder av snö, lika bra att vänja sig.

/ Kadett Färm håller ytterst välförtjänt helg.

Av Martin - 30 januari 2014 19:21

En lugn och välbehövlig dag, vi har ägnat förmiddagen och en del av eftermiddagen åt utvärdering och återkoppling på pedagogik kursen. Dels en individuell utvärdering samt en utvärdering i grupp. Vi va alla överens om att detta har varit en bra kurs, vi har fått ta ett stort ansvar och har tvingats strukturera upp våra övningar. Lärorikt och jag personligen har vuxit i min framtida roll som officer.

Kurschefen va nöjd med våra prestationer och vi fick egen tid innan det va dax för fys kl 14:30. Många valde att skriva på sin hemtentamen, då min hemtentamen fanns på min dator i min kadett lya, som för övrigt nu är färdig att lämna in imorgon, så valde jag att bara invänta vad som komma skulle. Den kadett ledda fysen uppskattades av mig och många andra, 4 km intervall löpning med inriktning att klara fältestet på bra tider, vi sprang 1km vilade 2min, sprang 1km vilade 2min osv Riktigt jävla skönt att kunna vara med och fysa med gruppen igen, med tanke på att jag nyligen kunnat börja träna på allvar igen är jag nöjd med mitt tempo och jag har nu ett kvitto på att jag har inte tappat alldeles för mycket, jag är långtifrån där jag va innan jag blev sjuk, men jag kommer garanterat vara där snart igen.

Denna kvällen ägnas åt absolut ingenting, eller kanske....möjligen någon form av socialt samkväm har föreslagits, kan vara ett bra läge för det idag.

Bilden visar kurslitteraturen vi har tampats med sedan v2, lägger dem åt sidan för en stund, men jag är helt säker på att jag kommer fortsätta bekanta mig med dessa böcker under min framtida karriär.

/ Kadett Färm håller kväll

Av Martin - 29 januari 2014 21:41

Dagen började med de sista trupputbildningspassen, min tät fick öva olika framryckningsätt utomhus direkt på morgonen, precis vad mina stela ben behövde, jösses.

Glädjande nog är samtliga kadetter godkända. Jag tror alla kadetter inklusive mig själv är väldigt glada över att ha detta avklarat, mycket tid har ägnats åt utbildningspassen.

Resterande förmiddag ägnades åt att lämna in en skriftlig reflektion om sitt eget utbildningspass utifrån den utvärdering man fick, samt att återlämna den eventuella övningsmateriel man har andvänt.


Efter lunch va det dax för ännu en examination, denna gången i seminarieform, samtliga kadetter hade lämnat in frågeställningar utifrån Försvarsmaktens pedagogiska grundsyn, frågeställningarna skulle kunna drivas och ägas av de som skrivit dem. Samtidigt skulle man kunna referera till kursliteraturen. En annorlunda examinations form, givande och många bra diskussioner. Samtliga blev även här godkända.


Jag hoppade över träningen idag och tog en återhämningsdag, jag har från 16:00 till nu suttit med min hemtentamen och ännu en examination, kommer troligen sitta ännu en stund med detta imorgon, inlämning måndag morgon, fast besluten om att inte sitta med detta över helgen, bara att gilla läget.


/ Kadett Färm

Av Martin - 28 januari 2014 20:15

En heldag med examinationer på trupputbildningspass, då jag hade mitt igår va det en ganska soft dag idag och jag kunde ägna mig helhjärtat åt de olika utbildningspassen. Allt ifrån karttecken, amunitionslära, till elektrosignaler, kostlära och handgranater.
Efter skolan begav jag mig tillsammans med några andra kadetter till Friskis å Svettis gym här i Enköping, ( vi tränar gratis där), jag letade upp ett löpband och körde på i varierande tempo och varierande lutning, 8km lades till handlingarna och jag stapplade ut till bilen med de andra när de hade gymmat färdigt, kommer ha ekstockar till ben imorgon, härligt! Det kostar hårt slit att ta sig tillbaka. Men jag kommer inte ge mig, dock ska jag inte bli övermodig, träningsuppehåll imorgon.

Fått i mig lite mat och ska strax ännu en gång läsa igenom de kapitel som ska avhandlas imorgon på ännu en examination när vi har seminarium kopplad till pedagogiken.

/ Kadett Färm

Av Martin - 27 januari 2014 18:12

Måndagen började med lite kostlära, för att sedan göra en laboration i hur kalori förbrukningen kunde skilja sig beroende på träningsform, vi delades upp på tre täter och sedan genomfördes det träningspass, löpning, innebandy och spinning va träningsformerna. Jag va i den tät som skulle köra ett intervall spinningpass på 45 min. Jag gillar spinning och körde på stenhårt, tyvärr fungerade inte min pulsklocka, men jag antar att min förbrukning hade legat som de andra dvs ca 650kcal. En marabou chokladkaka ligger på 530kcal.

Efter lunch va det dax för de första kadetterna att börja genomföra sina examinerande trupputbildningspass. Kl 15:00 tog jag befälet över min tät och genomförde en orienterande utbildning på Ksp58b. Jag va förberedd och för övad. Utbildningspasset gick väldigt bra och jag är nöjd med min insats, självklart kan jag göra det bättre, min utvärdering från kadetterna va mycket bra. Min slutliga utvärdering från befäl va även den mycket bra, såklart några små saker att jobba vidare på. Ingen är felfri men kontentan är att jag är godkänd på min examination. Känns mycket bra.

Ligger nu halvtutslagen i soffan och är nöjd med dagen, ont i kroppen och mentalt slut efter dagens moment. Lite kaffe på det.

/ Kadett Färm

Av Martin - 24 januari 2014 21:25

100 dagar i tjänst....dagarna rullar på.
Fredag och engelska på schemat, ännu en bra lektion med historiska reflektioner, fick även se första delen av en film om Winston Churchill, order skrivande samt grupparbete. Engelskan har lyft och fredags förmiddagarna har verkligen blivit roliga igen.
Matsalen levererade med panerad snitzel och potatisgratäng, däremot försökte de göra äppelkaka till dessert, underkänt å det grövsta, äppelkaka görs bäst i Skåne.

13:00 va det dax för ett avslutande fyspass innan vi fick hålla helg. Jag körde ett 40 min pass på crosstrainern. Träningsvärk i hela kroppen, fantastiskt skönt att få komma igång igen.
Kl är 21:23 och jag sitter hemma i soffan, ätit god mat och druckit ett glas rött, med andra ord va det inget flygstrul denna fredag.
Njuter av att vara hemma.

/ Kadett Färm håller helg.

Av Martin - 23 januari 2014 21:14

Sista dagen att göra förberedelser inför våra trupputbildningspass. Mycket kaffe, mycket tid framför datorn och mycket tankeverksamhet. Min övningsplan är nu klar och jag känner att jag har koll på läget.

14:30 va det dax för kadett ledd fys. Det skulle bedrivas bollsport i idrottshallen, men jag fick tillåtelse att fortsätta bygga upp min kondition, jag begav mig till gymmet och gick loss på löpbandet. 5km avklarades i varierat tempo, joggade 2 km, gick 1 km i rejäl uppförsbacke, gav järnet 1 km för att varva ner 1km i lagom uppförsbacke. Kroppen reagerade bra från gårdagens spinning och jag kommer sova hårt inatt. Träningsvärken är här igen och jag spädde på detta med lagom mängd armhävningar och sittups när jag kom hem från träningen.

Kvällen har spenderats åt studier och jag och min stridsparskamrat har enats om bra frågor inför nästa veckas seminarium.

Hemfärd imorgon, veckan har gått väldigt fort.

/ Kadett Färm

Av Martin - 22 januari 2014 20:02

Fortsatta förberedelser inför våra trupputbildningspass, jag började dagen med att låsa ut en Ksp58b(kulspruta) för att sedan friska upp minnet av handhavande. Patron ur och ladda förfarande drillades och övningsplanen slutfördes för inlämning och inväntar synpunkter imorgon.

Mat i magen och uppställda utanför vapenkasunen i full stridsutrustning och snödräkt, för utlåsning av våra vapen för en eftermiddag på skjutbanan. Det övades målväxling, magasins byte och precisions skytte. En snabb och effektiv skjutning där vi sköt från 100m, liggande och stående. Vi sköt i två skjutlag och efter varje skjutning va det med språng fram och markera sitt resultat, sedan med språng tillbaka för att nästa skjutlag skulle kunna skjuta. Mitt resultat idag va ok, kan bli bättre, men som Kapten sa, målen är bekämpade, även om jag oftast missade 1 skott av 5 i varje tavla, vi sköt 5 skott stående mot helfigur, sedan magasinsbyte för att liggande skjuta 5 skott mot tredjedels figur. Målet va att samtliga skott skulle sitta i figurerna. Men de e bara att öva mer.

När klockan va 16:15 fick vi höger/vänster om och jag begav mig till gymmet och spinningcykeln. 40min effektiv spinning, sittande med lagom belastning och stående med rejäl belastning. Sjukt jobbigt men oerhört skönt att va igång igen. Det kommer sannerligen kännas imorgon. Härligt!

Lämnade in min komplettering till uppsatsen imorse.

Spenderar kvällen med att läsa pedagogiska grunder.

Bilderna visar Kadett Färm på skjutbanan och Kadett Borup när vi är på väg från skjutningen.

/ Kadett Färm

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards