Alla inlägg under oktober 2013

Av Martin - 31 oktober 2013 21:38

Dag 4 i fält.
En kall natt följdes upp av en bister morgon. Men det va bara att tvinga igång kroppen. Skjutningarna ökade i svårighet. Förmiddagen ägnades åt enskild soldats färdighet, skytte från vänster samt höger axel med förflyttnings moment, samt handgranats moment i samma moment, allt på tid. Samtliga i vår tropp blev godkända. Eftermiddagen var det dax för en stegring i stridspars strid. Svettigt och lerigt. Mycket skjutande och mycket lärande.
Kvällen har ägnats åt ett besök på badhus samt även ett besök på arsenalen i Strängnäs, pansarmuseum. Väldigt trevlig återhämtning.
/ Kadett Färm somnar snart, eldpost 06-07

Av Martin - 30 oktober 2013 21:30

Dag 3 i fält.
Skjutning, skjutning och skjutning.
Hela dagen har ägnats åt stridspars strid, växelvis och ansatsvis. Samt även duell förfarande.
Skarpskjutning ute i skog är kul, mål spel med figurer som dök upp i terrängen, nedkämpa fiende och fortsätta framåt. Mycket att tänka på, framförallt säkerhetsmässigt.
Kryper ner i sovsäcken och tar förhoppningsvis igen lite sömn.
Eldpost 05-06
/Kadett Färm

Av Martin - 29 oktober 2013 18:49

Dag 2 i fält.
Bättre väder och man börjar bli lite torr. Förmiddagen har ägnats åt att kasta spränghandgranat, chockhandgranat samt rökhandgranat. Det small på bra och alla blev godkända.
Eftermiddagen var det dax för skarpskjutning under rörelse. Jäkligt givande och lärorikt. Även här blev vi alla godkända.
Hoppas på en torrare natt.
/ Kadett Färm eldpost 04:00-05:00

Av Martin - 28 oktober 2013 21:24

Fält dag 1.
Oväder och klass 3 varningar i Svearike, det är då kadetterna från Ledningsstridsskolan drar ut i fält.
Fordons marsh 1 timme sedan upprättande av förläggning i eländigt väder. När väl tält va på plats drog regnet igång på allvar. Svåra flashbacks från mitt första fältdygn som värnpliktig, regnet letade sig in överallt, när min termos kom flytande va det dax att agera. Våra kamouflage nät låg mot tältet och de va bara att dra väck skiten. Nu är det drägligt och jag sitter eldpost när regnet öser ner. Mys? Tveksamt, men jag får gilla läget...
/Kadett Färm eldpost

Av Martin - 25 oktober 2013 21:46

Morgonen började med prov i Sambands Elementa, magkänslan säger mig att jag blir godkänd, vet redan nu att jag bommade på en fråga, men övriga frågeställningar kändes ok. Efter provet skyndade jag till en avtalad tid hos sjukgymnasten, min häl har blivit bättre och bättre, rehab programmet som jag har följt har gett resultat. Dagens behandling bjöd på värme och ström behandling, sedan en veckotejpning på det. Fortsatt löpförbud tills jag kan utföra mina övningar helt utan smärta, men det är väldigt nära nu.
Efter ett missförstånd i schemat fick vi idag egentid mellan 09:00-12:30, en egentid som va ytterst välkommen, tiden användes till att packa strids och trosspackning inför de kommande 11dygn med start på måndag.
Kl 12:30 va det uppställning vid våra fordon, motoroverall, kängor, fältmössa och handskar, dax att byta till vinterdäck och självklart ska man göra ett fyspass av detta. Däckbyte med styrketräningsmoment iform av att lyfta däck från marken upp på raka armar ovanför huvudet. Det lag som hade flest reps vann, med andra ord gör det fort och laget fick mer tid till att samla reps. Mycket möra armar som följd.

Sitter nu i skrivande stund i kusinens soffa och är mätt och belåten, skönt att vara hemma i Skåne, ska njuta av denna hemvistelse extra mycket, på måndag väntar skogen och strid i 11 dygn.

/Kadett Färm njuter av helg

Av Martin - 24 oktober 2013 20:44

Sista dagen för sambandstjänst denna veckan, repition av det vi berört och lite praktiska kopplingar. Dagen gick ovanligt fort idag, 09:30 hämtade vi ut vinterdäck till våra fordon ( kommer fys kopplat till däckbyte imorgon) sedan hade vi kursens timme, ett bra forum där vi själva ventilerar det som behöver komma fram utan några befäl närvarande. Sedan fortsatte sambandsläran.

14:30 var det dax för fys, jag inställde mig på gymmet och fortsatte min bekantskap med roddmaskin och stakningsmaskin, intervall pass på schemat idag, bra ös.
16:20 samling för att åka till Intersport och komplettera utrustning för dem som inte har fått längdåkningspjäxor. Vasalopp eller inte, vi kommer bedriva skidträning när snöhelvetet kommer.

Pluggar nu inför morgondagens prov i Elementär sambandslära, ska även hinna med att packa, hemfärd imorgon. Tankarna går redan emot nästa vecka, 11 dygn i fält. Det blåser halv storm och regnar i skrivande stund. Härligt.

/Kadett Färm pluggar frekvenser och moduleringar

Av Martin - 23 oktober 2013 21:46

Sambandstjänst hela dagen, teori blandat med praktiska moment.
Kvällstjänst på Karlberg, mörkerorientering, en årlig tävling vid namn "Pampasnight". Vad ska man säga, en stukad fot och en bruten arm blev resultatet från vårt regement. I min mening en farlig och onödig verksamhet som äter upp tid och med hög skaderisk.
I skrivande stund sitter jag i en minibuss på väg till Enköping. Vi har mycket som ska göras denna veckan och den bristande tiden är ett faktum. Inte alltid kul att vara Kadett men jag antar att det är precis i sin ordning.
/ Kadett Färm

Av Martin - 22 oktober 2013 19:14

Sambandstjänst 08:00-14:30, det har pratats antenner, det har räknats frekvenser, massor av nya begrepp och termer.

Stundtals känns det som om jag skulle behöva en grundläggande kurs i fysik, för att i nästa stund greppa sammanhanget. Det är ganska tunga teorimoment och direkt efter lunch är det svårt att hålla sig skärpt. Glädjande nog fick våra grupper varsin uppgift att konstruera en antenn de sista timmarna, en kort beskrivning sedan satte vi igång i de olika grupperna. Min grupp har turen att besitta en spetskompetens i form av en ytterst klok kadett med civil ingenjörs bakgrund och han guidade oss snabbt i rätt riktning. Frågan är om vår kreation fungerar, skulle den mot förmodan inte visa sig funktionsduglig lär vi kunna sälja den som ett konstverk.


14:30 var det dax för fys, när övriga hade löpning befann jag mig på gymmet och körde stenhårt. 35 min på roddmaskin uppdelat i två tuffa sektioner, sedan körde jag 2x10min på ett modernt tortyrredskap i form av en stakningsmaskin, tänk längdskidåknings stakning med båda armarna samtidigt, man startade stående för att sedan låta kroppen följa med rörelsen och slutade i böjda ben med armarna nedanför knäna innan det var dax att upp i igen och hämta fart. Lysande träningsform som tog ordentligt på hela kroppen.


Bilden visar kadetter ur 1:a Grupp och vår antenn/konstverk.


/Kadett Färm skriver övnings pm inför nästa vecka.    

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards