Alla inlägg under november 2013

Av Martin - 30 november 2013 23:37

Kallt och vitt av frost när jag gick till skolan imorse. Väl framme på ledningsplatsen ingick jag som stabsassistent i kompaniledningen, lite pappersjobb, lite kaffe kokande och massa informations flöde som jag försökte snappa upp. Väldigt imponerade av kompaniledningen och de jobb de lägger ner, oerhört mycket att hålla reda på.
Jag fick även en mer genomgående orientering av sambandsenheten.
Trots envis förkylning har jag fått ta del av det mesta.
Imorgon är jag på plats igen.
Noterar att jag måste köpa nytt julkaffe.
Bilderna visar sambandsenheten upprättad.

/ Kadett Färm somnade i soffan och höll på att glömma skriva i bloggen.

Av Martin - 29 november 2013 18:36

08:00 befann jag mig på skolan och fick åka med ut till mina kollegor. Väldigt roligt att se dem igen, såklart hade jag Zoegas julkaffe i termosen till glädje för Kapten, Fanjunkare samt min stridsparskamrat. Även om jag ännu inte är frisk kändes det skönt att på något sätt få vara närvarande igen.
Intressant att se allt slit det innebär med en Ledningsplats samt vilket trixande det är att upprätta en radiolänkbil, (bilder kommer imorgon).
Jag kommer att åka ut imorgon igen och ingå i kompaniledningen som stabsassistent, dock kommer jag inte medverka på någon fysiskt tung tjänst, men prata radio,föra lägeskarta och koka kaffe låter som troliga uppgifter.


Bilderna visar en kadett förvandlad till Herman Hedning, samt Kadett Borup och Kadett Eriksson som har nedkämpat ett kamonät förtjänstfullt.


/ Kadett Färm glad över att få vara med igen


     

Av Martin - 28 november 2013 20:21

Jag blir bättre, men det tar sin förbannade tid, men min rastlöshet är inte nådig. Ingen bra kombination när hjärnan vill men kroppen inte orkar.
Efter ett samtal med stf kurschef ska jag infinna mig på skolan imorgon kl 08:00 för att få åka ut och besöka de andra. Jag må inte vara redo för fält men att få komma ut och se vad de håller på med är mer givande, samt ett bra botemedel mot rastlösheten.

Längtan efter att få ta på sig uniformen har konstigt nog inte varit större, att sitta ensam tre dagar i en kadettlya i Enköping är någon form av tortyr.
Vik hädan envisa förkylningsjävel.

/ Kadett Färm

Av Martin - 27 november 2013 20:32

Fortsatt sjuk i hemmet, men det går åt rätt håll.
Börjar känna mig löjligt rastlös, men det är bara att inse att jag inte är frisk ännu.
Oerhört svårt att leva efter mitt motto nu, men jag antar att det är bara att gilla läget....
Hoppas på att kunna göra dem sällskap i någon form av deltagande på fredag.

/ Kadett Färm fighting the mancold

Av Martin - 26 november 2013 20:52

Fortsatt sjuk, efter att ha vaknat från och till av hostattacker hela natten sov jag till 11:30 idag, kan inte minnas senast det har hänt. Tydligt tecken på att det inte står rätt till.
Har spenderat dagen i säng och soffa, samt passat på att lösa lite hemuppgifter.

Mina kollegor har varit snälla att informera mig att jag absolut inte missat något idag. Dessutom fick jag en bild på provresultatet från fredagens prov, som jag sa va jag säker på att jag skulle bli godkänd, men att jag inte skulle ha alla rätt, full pott va 20 p och jag hade 19,5. Jag glädjs av resultatet, men stör mig på ett halvt fel, troligen ett slarv fel, men viktigast är att alla blev godkända.

Som det ser ut nu kommer jag inte att gå ut i fält med mina kamrater imorgon. Återhämtar ännu en dag och avvaktar.

/ Kadett Färm har drabbats av en elak mancold

Av Martin - 25 november 2013 18:46

Tungt värre....varit sjuk hela helgen och inte har det blivit bättre. Har spenderat dagen hostandes och frysandes i någon form av dvala, jag har varit där men ändå inte, mancold from hell.

Dagen började med information angående den övning som går av stapeln onsdag morgon, men redan idag satte förberedelserna igång. Äldre kullen SOU är våra chefer denna övning och vi är deras soldater. Ett intressant upplägg där vi kommer få ta del av Ledningsplats i fält samt Sambandsenhet ( radiolänk ). Imorgon ska det packas och fältlastas, jag kommer för första gången inte vara med alls, läkaren ville jag skulle stanna hemma hela veckan, jag stannar hemma imorgon och kurerar mig. Siktar på att följa med ut i skogen på onsdag.
Men jag ska inte äventyra något, lovat mig själv att inte riskera min hälsa, denna övning är inte examinerande men jag vill inte missa chansen att lära mig nya saker, samt så hatar man att inte kunna deltaga.

/Kadett Färm bedriver förkylnings exorsism.

Av Martin - 22 november 2013 21:36

Som sig bör när det är vanliga fredagar är det engelska på förmiddagen, lustigt hur ett ämne man normalt älskar har gått i stå, vår lärare är fortsatt entusiastisk och återberättar historiska slag med fantastis inlevelse, men frågan är om jag lär mig något egentligen? Massor av papper och mängder av uppgifter, allt ifrån att skriva en order till att diskutera falklandskriget. Hoppas vi kan knyta ihop säcken snart, känns lite flummigt nu, att det sedan är fredag gör inte saken bättre. Jag och gruppen jag tillhör fick någon form av kollektiv prestations kramp idag, de va tungt idag.

Efter lunch var det så dax för vårt sambandsprov för de två senaste veckornas tjänst. Provet gick bra och jag är ganska säker på att jag är godkänd, men tveksam om jag spikar provet. Min tanke angående minneslappen slog ut rätt, långtifrån allt vi hade på lappen kom på provet, överinlärning på ett bra sätt.

Direkt efter provet va det dax för fys, 6km löpning i kroppsskydd och jag tog ut mig rejält. En ordentlig värdemätare för min rygg och min häl. Allt gick bra. Det har varit mycket fys denna veckan, känns bra att vara tillbaka, men kan lova att det känns i kroppen, träningsvärken gör sig påmind, härligt och jag gillar läget med ett leende.

Jag sitter nu i min borg och låter fredagskvällen ta sin form.

Bjuder på en bild tagen på engelska lektionen, de är ju trots allt fredag.

/Kadett Färm nöjd med veckan


Av Martin - 21 november 2013 20:01

Samling utomhus vid vapenkasunen 08:00, snålblåst, lätt regn och ett par plusgrader. Utmärkt väder för vård av material. Det stod ganska klart tidigt idag att det skulle bli en dag i inte allt för betungande tempo.
Min grupp fick i uppgift att om arrangera vapen kasunen med ett nytt vapen ställ för våra understödsvapen. Övriga grupper begav sig till plutonsförrådet för kompletterande vård av sambandsmaterial.
Nästa punkt va fordons vård och åtgärder innan körning, påfyllning av bränsle och kontroll av vätskor.
Efter lunch slutfördes vården och 14:00 fick vi order att genomföra individuell fys.

Jag och många andra kadetter begav sig till gymmet. För egen del gav jag och en av mina kollegor oss på ett egen snickrat spinningpass på 40min effektiv tid. Härligt och svettigt värre.
16:00 uppställning i korridoren på Ledningsstridsskolan för avlämning till Fanjunkaren. Kort genomgång och höger/vänster om.
Men här slutade inte dagen för oss, alla som hade möjlighet samlades för att sammanställa de 2 senaste veckorna på en minneslapp. Vi har nämnligen fått order om att ha en minneslapp i storlek A4 med oss inför morgondagens sambandsprov. Intressant vändning och det ska bli spännande hur detta ska användas imorgon. Personligen tror jag på någon form av överinlärnings strategi.
Kl 19 lämnade vi skolan nöjda med vår minneslapp.

Övrigt kan noteras att jag anbringade min termos fylld med Zoegas julkaffe till skolan idag, stor succé hos Fanjunkaren.

Kvällen går till att läsa igenom minneslappen och en stor kopp kaffe.
Imorgon hemfärd.
Veckan har gått väldigt fort.

Bilden talar sitt tydliga språk, svettigt värre med spinning.

/Kadett Färm håller kväll

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards