Alla inlägg under juni 2014

Av Martin - 30 juni 2014 21:59

Ännu en vecka med motorutbildning.
Idag hade jag ingen körning så fokus blev träning och lite pluggande.
Befann mig på gymmet strax efter 10:00 för att köra roddmaskinen samt sedan crosstrainern. Ingen balansplatta idag då jag haft känningar i foten efter de övningarna. Måste försöka ta det lite lugnare. Men skönt att kunna köra på för fullt med maskinerna.

Lunch på skolan och en chans att träffa klasskamrater, därefter begav jag mig hem till kadett leendet för att plugga lite funktionsbeskrivningar.

Imorgon har jag körning redan kl 08:00, sedan väntar träning. Känns konceptet igen?

/ Kadett Färm

Av Martin - 27 juni 2014 18:16

Gick till skolan 07:10 imorse, körning 08:00. Två timmar senare va min körlektion slut. Stadskörning, landsväg samt motorväg. Det känns bra att köra och jag får bra feedback från min körlärare.

Kl 11:00 hade vi möte med Fänriken som är vårt huvudbefäl nu när övriga från befälslaget har tagit semester. Efter avhandlat möte om kommande vecka var det dax för lunch. Kul att träffa sina klasskamrater och stämningen va på topp.
När lunchen va avslutad begav sig de flesta hem, även jag kände att det skulle varit skönt, men jag kan ju inte bege mig hem utan att ha tränat, fullkomligt oacceptabelt. Det va bara att stega bort till gymmet och köra 45 minuter på crosstrainern, för att slutligen ge sig i kast med balansplattan i 15 minuter. Riktigt skönt att avsluta fredagarna på detta viset.

Begav mig till skolan efter träningen för att i lugn och ro skriva klart en utvärdering om ledarskaps kursen vi avslutade nu i våras. I mina ögon en av de bättre kurser jag stött på.

Stannar i Enköping denna helgen och tar det lugnt.

/ Kadett Färm håller helg.

Av Martin - 26 juni 2014 20:05

En dag med lite fixande och träning.

Inga körpass för mig idag, passade på att byta lite persedlar på förrådet samt lämna in fältuniformen för sömnad. Uträttade lite övriga administrativa små ärenden och fick en hel del uträttat som det inte varit tid för innan. Sedvanlig lång lunch med kamrater för att sedan bege sig till gymmet för ett nytt pass.

Hittade ett cardio program på crosstrainern och körde ett pass på 45 minuter, återigen fick jag mig en rejäl genomkörare, foten känns ok när jag kör crosstrainern och det va bara att ge järnet. Avslutade med 15 minuters balansplatta. Min fot är ännu inte bra, men det går framåt, balansplattan är ett kanonredskap för att öva upp stabiliteten, men jag känner att jag snabbt blir trött i den skadade foten. Det kommer ta sin tid innan jag är helt ok, men gläds över att kunna träna utan större hinder.

Med risk för att bli tjatig så kommer det ännu en bild från gymmet, träning ska dokumenteras både på bild och på papper, känns bättre så, men svettigt värre idag, men det är ungefär så här dagarna spenderas när man inte har körning eller sitter med näsan i funktionsböckerna.

/ Kadett Färm

Av Martin - 25 juni 2014 20:49

Körning klockan 09:50, revelj 08:30, frukost och sedan en nätt liten promenad på ca 3km till motoravdelningen på regementet. Körningen gick riktigt bra, jag och växellådan kommer riktigt bra överens och jag måste medge att det va faktiskt riktigt roligt att köra lastbil idag.

Lunch och en lång sådan, enda gången man är säker på att springa på någon av klasskamraterna är på lunchen, känns lite lustigt när man är van vid att umgås varje dag, men desto trevligare när man ses på lunchen. Efter avslutat skitsnack och kaffe begav jag mig till gymmet.
Idag stod spinning på mitt schema, utrustad med mina spinningskor och cyckelbyxor va jag fast besluten på att köra stenhårt. Inte alltid helt lätt att hårdköra själv, därav min sammanbitna inställning när jag väl satte igång, pluggade in min telefon till stereon och öste på med min träningsplaylist, jäklar vilket ös det blev på mig idag. Jag har uppenbarligen saknat intervall spinningen. Helt slut efter 45 minuters effektiv hårdkörning. Underbart! Körde därefter balansträning för foten för att sedan stappla ut från gymmet på darriga ben.

Har spenderat kvällen med att titta på fotboll och hjälpt kamrater att plugga inför deras omtenta som sker imorgon.

Förevigade en trött kadett efter spinning, man ser knappt hur svettigt det va, men jag va helt genomblöt.

/ Kadett Färm

Av Martin - 24 juni 2014 20:51

Sovmorgon och frukost i lugn och ro, sedan ett 60 minuters pass på gymmet, för att sedan äta lunch på skolan. Ibland är livet inte allt för jobbigt att vara kadett. Visserligen har vi självstudier inför kommande funktionsbeskrivningar vi kommer utsättas för vid uppkörningen, men det finns gott om tid för det nu.
Har passat på att tvätta samt kört ett extra rehab pass för foten på min nya balansplatta, bra grejor det där med balansplatta, man upptäcker små muskler i foten man inte trodde man hade.

Med andra ord har jag hunnit med två fyspass, pluggat, tvättat och även tid på soffan nu ikväll.

Bild på min nya fina Reebok Air Stability.

/ Kadett Färm

Av Martin - 23 juni 2014 19:04

Tillbaka på Ledningsstridsskolan efter en välbehövlig mini ledighet över midsommar.
Som jag nämnt tidigare är det väldigt mycket frihet under ansvar nu under c-korts utbildningen. Idag hade jag körpass mellan 12:30-14:50, innan dess avverkade jag ett fyspass på gymmet, rehab för foten och ett konditionspass på crosstrainern. Sedan lunch innan det va dags för körpasset.
Körningen gick över förväntan, på schemat idag stod stadskörning, rondeller samt landsvägskörning. På det stora hela gick det bra, men jag har tydligen en liten förkärlek till att ligga lite väl långt ut åt höger med lastbilen, naggade trottoarkanten vid något tillfälle. Efter körpasset hann jag med att styra upp min hemresa inför sommarledigheten då det flygbolag jag vanligen flyger med hade helt plötsligt tagit semester över sommaren, men det verkar lösa sig på ett bra sätt. Imorgon har jag ingen körning, siktar på att lägga in dubbla rehab pass.

Nu en kopp kaffe, för att sedan inta soffläge.

/ Kadett Färm

Av Martin - 19 juni 2014 21:43

Samling på skolan 08:00 för avfärd mot Uppsala för att skriva teoriprov för c-körkort. Påtagligt nervöst bland många av oss kadetter, jag själv inräknad. Hur gick det då? Kan meddela att pulsen slog väldigt fort när jag tryckte på knappen för att avsluta provet, någon sekunds väntan sedan dök det upp "Godkänd" på skärmen, en oerhörd lättnad, något jag faktiskt inte hade räknat med. Visserligen har jag pluggat som en galning de tre senaste dagarna, men jag ljuger inte när jag säger att jag va högst tveksam till att klara det. Kravet för godkänd va 44p, jag hade 46p, 55p max.

Väl tillbaka på regementet käkade vi lunch för att sedan sluta för dagen. Jag valde att dra till gymmet och köra ett 45 minuters pass på crosstrainern. En skön genomkörare innan jag begav mig tillbaka till kadettlyan för att packa och invänta avfärd till Skåne.

Sitter nu hemma i Skåne och njuter, det va tre veckor sedan jag va hemma och känslan är underbar. Ser fram emot att träffa familj och vänner imorgon för att fira midsommar.

Bild från strapatsen på en trött kadett.

/ Kadett Färm åter där han hör hemma.

Av Martin - 18 juni 2014 21:41

Fortsatt teori pluggande, finns inte så mycket mer att skriva, öser på med teori. Hade tänkt träna mellan teoripassen, men när vi fick reda på att körkortsmomentet kommer vara examinerande blev plötsligt stress påslaget väldigt verkligt. All tid ägnas åt teorin, nu pratar vi ytinlärning av stor skala, men så blir det när man börjar plugga på måndag och ska skriva teorin redan på torsdag.
Som jag skrivit innan, blir inte förvånad om jag inte klarar det, det kommer komma tillfälle att om examineras, men självklart vill man klara av det på en gång. Det återstår att se imorgon.

Fortsätter att plugga innan jag kastar mig i säng.

/ Kadett Färm

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards