Alla inlägg under april 2014

Av Martin - 30 april 2014 23:39

Trött som få är jag äntligen hemma i Skåne igen. Dagen började på Väddö skjutfält där vi mer eller mindre enbart hade lite städning och en kort sammanfattning kvar, sedan begav vi oss åter mot Ledningsstridsskolan. Tankning och städning av fordonen sedan slutade vi 13:30.

Tiden som har gått sedan jag senast va hemma har varit oerhört lärorik men samtidigt väldigt tung mentalt, många funderingar och mängder av reflektioner, sådant tar på krafterna på ett annat vis men väldigt viktigt att låta sig ta itu med sådana situationer. Oerhört långa dagar och lite tid för sig själv. Nyttigt men inte alltid helt bekvämt. Kursen Militärtledarskap är nu nästan över, en hemtentamen är kvar att lämna in på måndag. Enligt mig en riktigt bra kurs. Kan man inte leda sig själv kan man inte leda andra. Med andra ord så startar det med det personliga ledarskapet.

Möttes av ett grönt Skåne och jag hann inte mer än landa förrän kusinen bjöd hem på grillat. Kunde knappast kommit lägligare.

Hemma på lite förlängd ledighet och är åter på Ledningsstridskolan 5/5.

/ Kadett Färm

Av Martin - 29 april 2014 22:09

En hel dag ägnad åt avlastningssamtal där vi slutligen genomförde examination med start 17:00 och när klockan hade blivit 19:40 hade alla genomfört med godkänt resultat.

En grillkväll fick avsluta vistelsen på Väddö och vi fick tillgång till den gamla mässens lokaler. Trevlig avslutning på Väddö. Imorgon väntar städning och hemfärd.

Översta bilden från mässen. Nedre bilden visar den fina miljön på Väddö.

/ Kadett Färm

[Bild]

Av Martin - 28 april 2014 22:39

Mängder av intryck och en omtumlande dag. Tema döden. Vi började med att besöka en kyrka på förmiddagen för att träffa en präst och få perspektiv från en person som möter döden i sitt yrke. Vi åt lunch för att sedan åka till rättsmedicinska i Solna för att göra ett studiebesök av skarpare karaktär. Väl där möttes vi av en mycket duktig ST Läkare som höll ett föredrag och vi fick se bilder på olika trauma en människokropp kan ha råkat ut för när de hamnar på rättsmedicinska. Läkaren höll det på en bra nivå och gjorde sitt yttersta för att förbereda oss inför mötet av döda kroppar. Sedan gick vi ner till kylrummen och fick titta på tre olika kroppar som hamnat på rättsmedicinska av olika anledningar, personligen va detta stundtals en väldigt surrealistisk upplevelse och stundtals väldigt konkret och saklig. Enormt lärorikt. Jag är glad att jag har genomfört besöket men kan inte påstå att jag skulle vilja göra om det. Men jag känner mig absolut bättre rustad inför ett nytt möte av liknande karaktär.Ännu en lång dag till enda 08:00-21:30...mentalt helt färdig./ Kadett Färm

Av Martin - 27 april 2014 21:29

Frukost 07:00 och lektionsstart 08:00, tjänsten slutade 20:30. Med andra ord en riktigt lång dag fullmatad med mängder av bra samtal. Jag är rejält mosig i skallen nu. Dagen började med att klassen skulle redovisa gårdagens arbete, efter vissa svårigheter samlades klassen sig och presenterade ett bra resultat. Samtalen som följde efter förmiddagens erfarenheter kan varit de absolut bästa klassen har haft, ett stort steg för klassens utveckling.


Vi har haft som huvudfokus idag att ta första steget in i att hålla avlastningssamtal och redan ikväll fick vi hålla våra första samtal. Jag har sedan tidigare erfarenheter i detta ämne då jag är utbildad samtalscoach, men känner ändå en fortsatt nyfikenhet och gör mitt bästa för att dela med mig av mina egna erfarenheter.


Imorgon väntar en annorlunda dag, temat är döden. Vi ska besöka rättsmedicinska och titta på döda männsikor som inte har dött en naturlig död. Inte en helt bekväm tanke, jag personligen har varit i kontakt med detta tidigare och har hela tiden kännt mig lugn inför detta, men jag börjar nu känna en viss tveksamhet över vad som väntar imorgon.


/ Kadett Färm



Av Martin - 26 april 2014 22:24

Dagen började 09:00 i klassrummet. Övningen Rospiggen presenterades och sedan drog det igång. Vi fick i uppgift att som klass inhämta information om fyra mindre orter Nord öst om Stockholm. Vi delade upp oss i grupper och åkte ut till våra tilldelade orter och bekantade oss med miljön och intervjuade lokala invånare på de olika orterna. Därefter tog vi oss ut till Väddö skjutfält som ligger i Norrtälje längs med östkusten. Här ska vi spendera kommande tid fram tills på onsdag. Vi sammanställde vårt inhämtade material och va beredda att redovisa 19:15. Därefter fick vi hålla kväll och fick i uppgift att redovisa imorgonbitti istället.

Samtals utbildningen har sin start imorgon, tror detta kan bli något bra. Miljön är riktigt fin och vädret verkar bli bra.

/ Kadett Färm

Av Martin - 24 april 2014 21:27

Klockan ringde 05:00....06:00 åkte vi från Ledningsstridskolan och framryckte till marinbasen Amf 1 på Berga.

Väl där fick vi en kort genomgång sedan va det dags att dra igång övning Särimner. Vi skulle övas i ledarskap i obekanta miljöer och få känna på hur ens förmåga att bedriva ledarskap påverkas i nya och obekväma situationer. Vi placerades alla på ett riktigt fatygsskrov där vi sedan delades in i olika befattningar. Iklädda overaller, flamsäkrahuvor, stövlar och hjälmar gick vi ombord. Vi fick order om att göra klart skepp och vi skulle genomföra en eskort med vårt fartyg från Berga till Gotland. Givetvis blev vi snart anfallna av fientligt flyg och saker och ting började nu hända på allvar. Skeppet sprang läck och vattnet forsade in, det skulle tätas, länsas, släckas bränder samt tas hand om skadade. Kallt, trångt, mörkt, blött och stundtals väldigt mycket på en och samma gång. Första delen av övning fördelades det så att jag blev ställföreträdande chef, många bollar i luften och oerhört lärorikt.
En stundtals jätte verklig simulator. Jag kommer aldrig glömma när jag och Kd Svensson som va tilldelad chefsrollen stod på kommandobryggan och tittade ut över fartyget och den febrila aktiviteten som pågick med allehanda förberedelser, samtidigt  ur högtalaren spelades soundtracket från Titanic, fartyget hade då precis lämnat hamn, jag frågade Kd Svensson om han hörde måsarna, vi tittade på varandra och bara skrattade, men vi fick snabbt massor att göra. Helt plötsligt anföll flygplan från alla håll och ljudet i högtalarna byttes till anfallande plan, för att i nästa stund höra soundtracket från Rött Hav. Där va stunder jag rycktes med rejält och gick in i upplevelsen med full kraft. Andra delen av Särimner bytte vi chefer och jag ingick nu i ett tätningslag, smått konfunderad finner man sig plötsligt ståendes framför en fartygsdörr som har sprungit läck, det sprutar in iskallt vatten från alla håll, samtidigt som en ventil mitt på väggen springer läck, får en ritning i handen på att så här ska en tätningstötta se ut när den är färdigbyggd, varsågod lös uppgiften, första tanken va helt ärligt, " jag är väl för fan ingen snickare" men med lite betänketid va det bara att börja agera, hämta virke och fram med sågen, efter hjälp av kamrater hade vi snart fått koll på läget. Givetvis springer en golvlucka oxå läck och nu börjar vattennivån bli tråkigt hög, en länsningpump va enda lösningen nu. Samtidigt som jag jobbade med min tätning, rådde det febril verksamhet överallt, skadade, bränder och ännu flera läckor, där va läckor där folk stod med vatten upp till bröstet. Lärorikt och en riktigt häftig upplevelse. Hoppas kunna visa bilder vid senare tillfälle.
Efter förmiddagens pass tog del två över, jag deltog inte i pass två då det skulle bedrivas vattenfys på djupt vatten, (min förkylning och mitt öra som är tryckkänsliga för djup satte stopp för det), livbåtar och räddningsaktioner. Kadetterna som deltog slet hårt och gjorde ett riktigt bra jobb.

En riktigt bra dag är nu slut och jag åkte från Amf1 med många nya erfarenheter.

Imorgon är vi lediga, egenstudier. På lördag åker vi till Väddö skjutfält och ska bedriva samtalsutbildningar fram tills på onsdag.

/ Kadett Färm

Av Martin - 23 april 2014 20:30

Tillbaka på Ledningsstridskolan igen och fortsatt ledarskapsutbildning. Förmiddagen ägnades först åt att reflektera över gårdagens brandövningar. Därefter pratade vi om den mänskligafaktorn och hur man kan förebygga på bästa sätt, hur man förbereder sig själv för att sedan kunna jobba i om gruppen för att minimera riskerna för den mänskligafaktorn. Intressanta aspekter att brottas med.

Innan lunch började vi titta på en dokumentärserie i två delar som handlade om en brittisk bataljon på FN mission nere i Bosnien under kriget. Första avsnittet varade en timme, sedan höll vi lunch för att sedan titta på det andra avsnittet direkt efter. Serien heter Warrior, oerhört gripande och stundtals riktigt tungt. Maktlösheten att inte få ingripa utan bara finnas där och se alla övergrepp och brott mot folkrätten måste ha varit fruktansvärt. Vi diskuterade sedan filmen i grupper för att avsluta i hel klass.
Krig är inget vackert, det vet man redan, men kriget i Bosnien va sannerligen stundtals vedervärdigt.

Imorgon väntar övning Särimner... Mer om det imorgon.

/ Kadett Färm

Av Martin - 22 april 2014 20:42

Tillbaka i Enköping efter påskledighet. Dessvärre hade det kunnat börja bättre, spenderade senare delen av ledigheten med att vara tokförkyld och febrig. Efter att ha rådgjort med mitt befäl igår kväll, tog jag beslutet att stanna hemma och kurera mig idag. Feberfri idag och ska tillbaka imorgon.

Tyvärr har jag missat en spännande övning idag, klassen har övat på ett brandövningsfält, räddningsaktioner i rökfylldarum, tågvagnar som vält osv..trist att missa det, men bara att gilla läget. Bara tanken på att andas i en skyddsmask när man knappt får luft vanligt är ingen bra kombo.

Nya tag imorgon och förhoppningar om att kunna medverka på en ny liknande övning på torsdag.

/ Kadett Färm snart med i matchen igen.

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards