Alla inlägg under mars 2014

Av Martin - 31 mars 2014 20:06

Redovisning av projektet från Älvdalen i Fysisktstridsvärde hur kroppen reagerar i vintermiljö, stundtals hysteriskt underhållande. Min grupp, gamla första grupp redovisade vår uppsats och visade vår film. Kd Borup hade gjort ett bra jobb med vår film, den snälla redigerade versionen redovisades. Slutsatsen vi drog i gamla första grupp var att vi alla underskattade vikten av att tillgodo se sig tillräckligt med vätska och näring. Angående underhållningen bjöd andra grupper på mindre redigerade film versioner, många skratt.

Efter lunch var det dax för prov i nomenklaturen, ett prov vi egentligen skulle haft v11, men som sköts fram pga tidsbrist. Magkänslan säger att jag blev godkänd. Resterande dag ägnades åt Krigsvetenskap och kartsymboler. Denna vecka kommer vi fördjupa oss i att föra lägeskarta och använda oss av rätt kartsymboler.

Den gångna helgen införskaffades ett par nya kängor, Magnum Elite Spider 8.0, väldigt sköna och enormt lätta. Jag ser framemot att springa fälttest med dessa kängor. Vi ska ut och påbörja marschträning imorgon inför kommande strapats, ska ge kängorna en rejäl omgång imorgon och se hur fötterna reagerar, än så länge känns det väldigt bra.

Bild: Mina nya kängor.

/ Kadett Färm

Av Martin - 28 mars 2014 21:28

En fredag enligt hyfsad rutin, militär engelska fram till lunch, många diskussioner, vi fick även se en film från D- Dagen väldigt bra film och personligen trodde jag att jag sett allt som går att se från WW2, men så va inte fallet.

Innan vi fick hålla helg skulle det avklaras fystester, ni som följt bloggen kommer kanske ihåg att vi sprungit 3,2 km terränglöpning, gjort armhävningar samt sittups på tid, detta har upprepats 2 gånger och det va nu dax för tredje gången. Det va tungt i spåret idag, personligen inte optimalt att springa direkt efter lunch, nu lyckades jag ändå att sänka min tid ytterligare, första gången jag sprang blev tiden ganska medioker, 16:30, andra gången 16:16, denna gången blev tiden 15:40. En klar förbättring men ändå inte helt nöjd med resultatet, visserligen är det en ordentlig skillnad att springa när det inte enbart är plant. Men en förbättring likväl. Jag förbättrade även de båda styrkeövningarna.

I skrivande stund sitter jag hemma i min soffa i Skåne, underbart skönt att vara hemma. Njuter av att hålla helg i ett vårfyllt Skåne.

/ Kadett Färm

Av Martin - 27 mars 2014 19:51

Vi började där vi slutade igår, fortsatt krigsvetenskap och fokus på sprängtjänst. Vi gick igenom de olika andvändnigsområdena avseende fältarbeten och sprängtjänst, att tex spränga vägtrummpr för att förstöra vägar, avlägsna stubbar, järnvägsrälsar osv. Innan det var dax för lunch fick vi skriva veckans andra prov, denna gången om sprängtjänst. Vi rättade provet på plats och jag blev godkänd.

Efter lunch tog kurschefen befälet och gick igenom schemat i grova delar fram till sommaren. Han delgav oss även viss information och regler inför vår kommande strapats i juni månad. En sak är säker, strapatsen kommer bli en prövning. Tänker inte orda mer om det, det kommer tids nog.

När informationen va över begav vi oss till Uppsala och Luftstridsskolan, simhallen va bokad och det skulle bedrivas vattenfys. Jag deltog inte i fyspasset utan agerade övningsbiträde till övningsledaren. Som en del kanske minns så fick jag stora problem med mitt ena öra efter förra vattenfysen och då det skulle genomföras många övningar på djup, blev det till att avstå. Det va ett rejält fyspass och många va rejält möra efteråt.

Imorgon ska jag åka hem, så är planen. Erkänner att jag faktiskt har en rejäl hemlängtan, det va ett tag sedan nu. Givetvis har min resebeställning strulat och jag har inte fått min resa ännu, typiskt när man nu verkligen vill hem, men det måste lösa sig imorgon, så är det bara. Denna Skåning vill hem.

/ Kadett Färm

Av Martin - 26 mars 2014 20:47

När jag vaknade imorse möttes jag av ett minst sagt trist väder, blåsigt, snöblandat regn, vi visste att vi skulle vara ute mer eller mindre hela dagen, maten skulle serveras ute i terrängen. Ännu ett klassiskt "gilla läget", men som tur var blev vädret bättre hela dagen och när vi avslutade värmde faktiskt solen.

Dagen började med att redovisa resultaten från gårdagens prov, jag blev godkänd, dock inte med någon större marginal och någonstans får jag ta det som ett kvitto på att jag blivit bekvämare med karta och kompass, men att jag behöver fortsätta att öva.

Vi gick nu över till nytt ämne i Krigsvetenskapen och ämnet för dagen blev sprängtjänst. Ett kortare teoripass för att sedan bege oss ut i terrängen och bedriva sprängtjänst. Vi jobbade med krutstubin, sprängkapslar, pentylstubin samt sprängdeg. Först sprängde vi enskilda friliggande laddningar med krutstubin och sprängdeg. Därefter sprängde vi cirkelladdning med pentylstubin och sprängdeg som antändes av krutstubin med sprängkapsel. Det var väldigt grundläggande sprängtjänst men en bra repetition och det är alltid kul när det smäller.

Bilden överst visar pentylstubin med sprängdeg.
Nedersta bilden visar detonation i ett dike med vatten.

/ Kadett Färm

Av Martin - 25 mars 2014 18:35

Vaknade av alarmet som lät onödigt irriterande imorse, sovit kass och den inre motivationen sviktade för några minuter, men det va bara att sätta fötterna i golvet och gå upp.

Vi började dagen inne i lektionssalen för att repetera lite av gårdagen, sedan begav vi oss ut i närområdet utanför regementets grindar. Övningen gick ut på att vi fick en observationsplats över ett terrängparti, vi tog ut koordinater, gjorde en eldobservatörs skiss, tog ut avstånd till olika strategiska punkter i terrängen. Därefter dök det upp fordon i terrängen, en minibuss fick gestalta allehanda fientliga fordon. När fordonen va lokaliserade och alla förberedelser gjorda anhöll varje grupp om indirekt eld, elden symboliserades därefter av ett befäl ute på fältet med en signalpistol och krevadskott, på så sätt kunde vi sedan eldreglera om elden låg fel. Lärorikt och en nyttig övning.

Efter lunch fick vi skriva en form av kunskapsprov, ett sätt för oss att identifiera om vi behöver öva mera, man fick använda sig av stöd iform av anteckningar samt minneskort. Som jag har nämnt innan är jag ingen mästare på karta och kompass, dessa två dagar har varit nyttiga, jag har fått repetera och jag erkänner att jag är fortfarande inte helt hundra när det kommer till finliret med att ta ut koordinater, däremot har jag blivit betydligt mycket bättre. Återstår att se om jag blir godkänd på provet, resultat ska delges imorgon. Detta är inget examinerande moment, men däremot ett ypperligt tillfälle att identifiera brister.

14:00 var det dax för kadett ledd fys, cirkel träning styrka i form av Tabata intervaller, dvs minst 5 övningar, 20s arbete, vila 10s, upprepa det 8 gånger på varje station. Sjukt jobbigt, men nyttigt med styrke övningar. Efter styrkepasset begav jag och tre andra kadetter oss bort till fälttestbanan för de sedvanliga intervallerna, inget mästar tempo idag, stela ben efter gårdagens 5km samt styrkepasset hade gjort sitt. Men vi peppade oss med att det finns inga genvägar, vi hade lätt kunnat hitta en ursäkt för att inte springa idag. Nu lyckades jag och Kd Ataman med att öka tiderna för varje varv, 05:30, 05:05, 04:57, samt ett sista varv på 04:47. Som sagt, inga mästar tider men vi va ändå nöjda med att ha lyckats med att sänka tiden varje varv. Kommer ha elak träningsvärk imorgon.

Bilderna är från förmiddagens Eldobservatörstjänst. Överst: En del av min vy långa stunder idag.
Mellan: Kadetter in action, notera Jaanivalds vältränade bakdel. Från vänster: Kd Johansson, Kd Borup, Kd Färm, Kd Jaanivald, Kd Svensson.
Underst: Rast och vila på stället. Från vänster: Kd Svensson, Kd Borup, Kd Färm, Kd Jaanivald.

/ Kadett Färm

Av Martin - 24 mars 2014 19:24

En förmiddag med fortsatt grupparbete i Fysisktstridsvärde, nästa måndag ska arbetet redovisas.
Efter lunchen var det dax för Krigsvetenskap, eldobservatörstjänst, med andra ord förmågan att kunna leda in eld från artilleri. Att med hjälp av karta och kompass ta ut koordinater för att på så sätt få indirekteld. Vi började med teori och lite praktiska övningar inomhus idag. Ganska trixit och stundtals väldigt mycket att greppa, nu blir vi långt ifrån experter på det här, men med reglemente i handen ska vi kunna lösa ut uppgiften. Imorgon ska vi ut i terrängen och fortsätta öva.

Redan imorse beslutade jag mig för att springa efter skolan, jag fick med mig Kd Ataman och vi sprang 5km på ett spår som går utanför regementet. Mentalt hade vi som mål att komma runt på 25 minuter, när vi kom i mål blev vi positivt överraskade, 24:09, helt klart en förbättring, intervallerna gör skillnad. Fantastiskt skönt att springa i det fina vädret.

/ Kadett Färm


Av Martin - 21 mars 2014 20:52

Sista dagen på RA1512 utbildningen, en utvärdering av veckan och återställande av utrustning. Samtliga kadetter va överens om att vi alla har lärt oss något, men även ödmjuka inför det faktum att va enbart har hunnit nudda vid storheten med detta radiosystem.

När klockan va 09:00 va vi redo för ny uppgift, vår kurschef föreslog att vi skulle lägga kurschefens fys innan lunch, samtliga nappade på förslaget och vi fick även välja mellan närkamp eller crossfit. Vi enades om crossfit. Vi samlades i idrottshallen 10:30 och efter uppvärming var det dax för "A fight gone bad" en crossfit övning vi har gjort innan och precis lika jobbigt som det låter. Kommer bedömt ha svårt att gå imorron. Efter crossfit passet fick vi höger/vänster om och vi va nu helt plötsligt lediga.

Jag hade planerat att åka hem till Skåne över helgen, men då vi fick sluta tidigare kändes det helt enkelt rätt att stanna kvar även denna helg, istället för att komma hem kl 20:00 och börja tvätta ikväll, kunde jag nu börja tvätta kl 13:00, handla och äta utan att känna någon stress, det är värt mycket. Ledigheten blir väldigt mycket längre när man stannar och när dessutom både Kd Borup och Kd Flygare stannar kvar i helgen blir det genast trevligare. Mitt beslut att stanna blev inte svårare när solen visade sig igen och all snö är nu nästan helt borta. Enköping är fortfarande lika tråkigt men situationen och sällskapet och det faktum att det ska regna hela helgen i Skåne avgjorde.

En vecka som började otroligt långsamt med tung teori och bedrövligt väder, avslutades positivt med bra träning och fint väder.

/ Kadett Färm håller helg

Av Martin - 20 mars 2014 19:23

Samling kl 08:00 i lektionssalen för att sedan åka ut till olika positioner runt omkring Enköping, väl där skulle vi upprätta samband med samtliga enheter samt vår lärare som befann sig i klassrummet med sin radio uppkopplad. Jag såg fram emot denna dag då vi äntligen skulle få agera och få en bättre uppfattning hur RA1512 fungerar.
Jag och Kd Borup begav oss norr ut, när vi väl hade hittat en lämplig position upprättade vi samband och fick kvittens på att allt fungerade. Vi gjorde oss bekväma och allt flöt på bra, då ringde min telefon, övningen ändrade karaktär, en av de andra grupperna hade kört i diket. Jag och Kd Borup bröt vår station och begav oss iväg för att hämta förstärkning, efter att ha hämtat upp fler kadetter åkte vi ut till minibussen som hade kört i diket. Uselt väglag och extremt halt på sina ställen, det tog sin tid att komma fram, väl framme hade en civilist med vinsch erbjudit sin hjälp. Vi placerade ut vägposter och med hjälp av vinsch och kadetter som puttade på med full kraft lyckades vi få upp minibussen ur diket. Dagen gärning av civilisten, utan honom och sin coola jeep wrangler hade vi inte klarat det.

Klockan hade blivit mycket och vi begav oss tillbaka till regementet för lunch. Därefter återupprättade vi samband, denna gången höll vi oss i närområdet. När klockan blev 14:00 samlades vi på Ledningsstridsskolan igen för en kort utvärdering, en längre utvärdering följer imorgon.
14:30 var det dags för fys, intervaller på fälttestbanan, jajamen, visst känns det igen. Tiderna blev inte de bästa idag, dåligt underlag och trist väder. Efter att ha vant sig vid slask och snö de första varven va det lättare att öka farten och jag avslutade med ett 04:30 varv.

Har jag sagt att jag är oerhört trött på vintervädret, fick rapporter hemma från Skåne om 15 grader och solsken. Imorgon åker jag hem till Skåne.


/ Kadett Färm

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards