Alla inlägg under maj 2014

Av Martin - 23 maj 2014 20:17

Dagen började med förberedelser inför den kommande strapatsen, det mesta är nu packat och de sista detaljerna tar jag när jag kommer tillbaka efter ledigheten.

Kl 10:00 va det så dags för Regements mästerskap på 5km samt 10km. Vi hade sedan tidigare delats in i åldersklasser och jag tävlade nu i åldersklass 35-40, och som jag nämnde igår valde jag att springa 5km. Banan i sig va ett terrängspår med stundtals ganska mjukt sugande underlag. Det jag oxå nämnde va att jag såg det hela som ett skönt pass innan ledigheten, föga anade jag vad som väntade. Vår ställföreträdande kurschef hade helt andra planer, precis innan start dök han upp och hade beslutat sig för att springa med ett relativt ny opererat knä, nämnas bör att han förra året vann sin klass på milen. Vår stf kurschef tillika Kapten är nyss fyllda 40 och i ruskigt bra fysisk form, helt enkelt ett träningsmonster. Han meddelade glatt att han tänkte inte lämna min sida under loppet och nu va det bara att sätta fart. Efter en lugn första kilometer höjdes tempot och vi kom in i ett bra flyt. Kaptenen pratade oavbrutet, peppade och hade full koll på mig. Vi sprang på bra och passerade en hel del löpare i spåret. När det va 2 km kvar började Kaptenen peppa för fullt och han fick mig att pressa mig hårdare än vad jag hade väntat mig. Målrakan gav jag järnet och sprang för allt vad jag hade. Totalt ovetande av tider och annat flåsade jag som ett jagat villebråd i målfållan.
Kaptenen som lät mig spurta iväg sista 30 metrarna kom glatt förbi, gav mig en klapp på axeln och meddelade att jag sprungit in på 26 minuter blankt. Jag är kanon nöjd med den tiden, framför allt i en temperatur på 24-26 grader. Igår sprang jag 5km på 28 minuter i 26-27 grader och tog absolut inte ut mig på det sätt jag gjorde idag.
Nu kommer vi till det roliga, Kaptenen kom tillbaka och sa med ett leende, jag tror nog fan du vann din klass Färm, mitt svar lät inte vänta på sig, - du skojar med mig!! Det va en masstart och jag va den första tiden inne i min klass, återstår att se om detta verkligen stämmer. Nu ska det självklart nämnas att många i min ålder valde att springa milen, men med omständigheterna och de förberedelser jag har haft är jag personligen nöjd. Jag tackade Kaptenen mer än en gång för att han lyfte fram mig i spåret idag.

Jag befinner mig nu hemma i ett sommar Skåne och njuter för fullt. Nu väntar nio dagars ledighet, jag ska hämta hem min hund och njuta av långa promenader i marschkängor. Strapatsen väntar när vi kommer tillbaka, men den enda tanke jag ska skänka detta spektakel de kommande nio dagar är enbart mina marschkängor som kommer göra mig och Winston sällskap på våra promenader, möjligen åker stridssäcken oxå på men det blir isåfall det enda som kommer ha att göra med strapatsen. Kadett Färm laddar batterierna och bloggen återkommer med ett sista inlägg den 1/6, kvällen innan strapatsen börjar, därefter är vi avskurna verkligheten minst 12 dygn. När jag väl är tillbaka i verkligheten ska jag redogöra strapatsen.

Bjuder på en bild som jag tog när jag va på väg till flygbussen som skulle ta mig till Arlanda, det va troligen inte mer än 26 grader men det kändes som 36 med all min packning.

/ Kadett Färm

Av Martin - 22 maj 2014 22:19

Sista dagen på Signalskyddslärar kursen. Vi började med en ny redovisning, för att sedan skriva prov.
Därefter höll vi lunch, och medan vi gjorde det så rättades våra prov. En kort lektion efter lunch sedan fick vi reda på resultaten. Max poäng 27, krav för godkänd va 21,5 poäng. Samtliga i klassen blev godkända. Jag lyckades skrapa ihopa 26 poäng.

Jag avslutade dagen med att springa 5km i lungt tempo, mest för att känna hur kroppen reagerade, första passet sedan jag drog ut tanden. Värmen gjorde sitt och det va stundtals rejält slitsamt. Imorgon väntar 5km Regements mästerskap. Har inga stora förhoppningar på att pressa några tider, utan ser det mer som ett bra pass innan ledigheten.

Packar och fixar inför hemfärden imorgon. Ska bli otroligt skönt att få komma hem till Skåne.

/ Kadett Färm

Av Martin - 21 maj 2014 21:06

Hela dagen har ägnats åt signalskyddslära och fortsatta grupparbeten samt redovisningar. Ett nytt sätt för oss att jobba, man är rejält slut i skallen när dagen går mot sitt slut. Det vi egentligen gör att att förbereda våra kommande lektioner som Signalskyddslärare. Som jag nämnde igår får vi många bra uppslag och det blir många bra diskussioner under grupparbetena.

Imorgon väntar en sista redovisning och avslutningsvis ett prov. Förhoppningsvis hinner vi med ett lugnare fyspass oxå, på fredag väntar Regements mästerskap i 5km samt 10km.


Kan meddela att sommaren äntligen har kommit till Enköping med full kraft.

/ Kadett Färm

Av Martin - 20 maj 2014 19:33

Denna veckan kommer vi utbildas till Signalskyddslärare, en fortsättning från ett par veckor sedan då vi spenderade en vecka på att bli signalskyddsoperatörer. Vi började idag med att jobba i grupper och göra kortare redovisningar runt ämnen som berör signalskyddsläran.
Intressant att se hur de olika grupperna gjorde sina presentationer och som framtida Signalskyddslärare får vi bra uppslag.

Bjuder på ett foto av en gammal klenod jag hittade i korridoren där vi har vår utbildning denna veckan.

/ Kadett Färm

Av Martin - 19 maj 2014 21:15

En heldag med Fysisktstridsvärde och kursavslutning. Dagen började med fälttest för armé folket och beep test för flygarna. Då jag fortfarande måste tänka på att läkningen av den bort tagna tanden blev det ingen fys för mig, Kd Borup avstod även han då han blivit förkyld, men vi fick snabbt en ny uppgift.
När fystesterna va över åt vi en snabb lunch för att sedan bege oss iväg för att paddla kanot. Medans de andra paddlade iväg åkte jag och Kd Borup i förväg och rekade grillplats och gjorde iordning eldar och förberedde för maten. Efter lite letande hittade vi anvisad plats och fick till en rejäl eld för våra kamrater att värma sig på när de kom fram. Stora delar av paddel turen öste regnet ner men vi hade turen att få uppehåll i slutet. Jag tror det va en härlig syn våra kamrater fick när de möttes av en bra eld och två tända grillar, när de anlände till slut destinationen. Sedan grillades det kycklingspett och korv, goda tillbehör och riktigt gott.
19:30 va vi åter i skolan, en annorlunda dag, men helt klart trevligt, trots stundtals uselt väder.

Bjuder på två bilder : Fin natur och en kadett selfie.

/ Kadett Färm

Av Martin - 16 maj 2014 20:45

Lektion direkt på morgonen med vår Löjtnant, som vanligt matnyttig information och vi får hela tiden tips och bra information inför våra kommande yrkesroller.

För övrigt en annorlunda fredag, ingen kurschefens fys utan egen fys redan kl 09:30. Jag vilade då jag har fått fysförbud för att såret i munnen ska gå tid att läka ordentligt.

12:30 plutonens timme därefter höger/vänster om, aldrig fel att sluta tidigare, fram för allt inte när man har bestämt sig för att stanna i Enköping i helgen. Sommar väder och skönt att få njuta av ledighet utan att stressa.

Bjuder på en bild från idag då Kd Ataman tog foto på en ovetande kadett, möjligen tänker jag på kommande äventyr.....

/ Kadett Färm

Av Martin - 15 maj 2014 22:21

Inte mycket att skriva om idag, sov illa inatt och fick ta värktabletter för smärtan efter att ha dragit ut tanden igår. Ska till skolan imorgon då det har blivit bättre för varje timme som har gått idag.

Fått info från klassen att jag inte missade något idag, tydligen va dagens lektioner mer eller mindre repetition från tisdagens Satkom utbildning. Sedan slutfördes inventeringen.

Ser fram emot att vara tillbaka imorgon.

/ Kadett Färm

Av Martin - 14 maj 2014 19:04

Fortsatt inventering och även inventering av vår personliga materiel. Efter lite strul på utrustningslistan fick jag ordning på min materiel, av någon anledning levde förrådet i tron att jag fortfarande hade snöblus och snöbyxor i min utrustning, men efter att ha övertalat dem att jag gladeligen lämnade tillbaka dem efter Älvdalen blev de bortplockade från min utrustningslista.

Kl 13:40 infann jag mig hos tandläkaren och ca 1 timme senare kunde jag gå därifrån med en tand mindre, klar förbättring då jag fick sitta i tandläkarstolen 2 1/2 timme senast. Spottar blod och knaprar painkillers, men övrigt vid gott mod. 2 1/2 veckas läkning innan det är dax för strapats.

Hoppas kunna gå till skolan imorgon men återstår att se hur kvällen/natten blir.

/ Kadett Färm

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards