Alla inlägg under oktober 2014

Av Martin - 31 oktober 2014 21:22

En dag som inte innebar skjutfält. Stora omkastningar i kadett världen, ena dagen skjuts det skarpt pansarskott, nästa dag har vi dansträning en hel förmiddag. Det tränades vals, foxtrot och bugg. Jag och delar av balkommiten hade först ett kompletterande möte för att få de sista delarna på plats angående menyer och tillhörande drycker.

Eftermiddagen erbjöds det ett fyspass, på schemat stod det bollsport i idrottshallen, ruskigt sugen på att medverka men förnuftet tog över och jag begav mig till gymmet och körde loss på crosstrainern.

Nu sitter jag hemma i Skåne, borta bra men hemma regerar.
Ytterligare en vecka avklarad. Ser fram emot nästa vecka då vi ska ha pistol utbildning.

6 veckor kvar.

/ Kadett Färm

Av Martin - 30 oktober 2014 21:58

En kall och solig morgon mötte oss ute på skjutfältet, perfekta förhållanden.
Vi började med att skjuta 2st 20mm pansarskott med 2 träff för att sedan få skjuta skarpt pansarskott.
Av 14 skyttar så missade tyvärr 4 st sina skott, jag va en av dem som missade. Jag låg rätt i höjd men missade målet med bedömt 10cm åt höger om målet som va en pansarplåt 2x2m på 200m. Med andra ord va jag riktigt nära, nu va jag inte ensam om att vara på gränsen, en hel del låg väldigt lågt men fick träff. Varför jag missade vet jag inte riktigt, 90% av alla skotten tog till höger, allt kändes bra, skjutställning och riktpunkt. Minns att jag kramade av skottet, oavsett så kändes det bra men något blev likväl fel. Nervositeten fanns där och jag minns att pulsen va oerhört hög.
Direkt efter mitt skott så kände jag bara en iver att få skjuta ytterligare ett skott då vi fått information om att man skulle få skjuta något extra skott om man missade. Tyvärr uteblev denna möjlighet då det va fler som missade, någon sköt för högt, någon sköt för lågt. Klen tröst att jag va närmst av de som missade, besvikelsen över att inte få skjuta igen slog mig hårt och jag blev rejält nedstämd, den påtagliga nervositeten inför sitt första skott va som bortblåst och vetskapen om att man skulle träffa med sitt nästa skott va väldigt närvarande.
Jag sansade mig efter någon timme och insåg att erfarenheten från idag kan ingen ta ifrån mig, jag har skjutit ett skarpt pansarskott, jag vet hur det känns och jag är övertygad om att jag hade träffat med nästa. Det va riktigt roligt att skjuta och hoppas jag får möjligheten snart igen.

En erfarenhet rikare och en lärdom att ha förmågan att gå vidare och dra nytta av en situation även om träffen uteblev, även om det nu va oerhört nära. Men en bom är en bom, det är bara att gilla läget.

Det blev inga bilder idag, kan ha att göra med min uteblivna träff.

/ Kadett Färm

Av Martin - 29 oktober 2014 19:40

En ny dag på skjutfältet, dock inte lika fint väder som gårdagen. Idag började vi skjuta från 200m, med nästan samma procedur som föregående dag, dvs först 9mm pansarskott sittande, på stillastående mål, sedan rörligt med varierande hastighet. Krav på tre träff i rad. Detta avhandlades ganska så fort och vi gick över till 20mm pansarskott. Samma förutsättningar och samma krav. Även här presenterades goda träffresultat på samtliga kadetter.
Det visade sig att det inte va några större bekymmer att skjuta på rörligt mål på 200m.
Vi fortsatte att skjuta fram till 12:00 för att sedan hålla lunch.
Efter lunch packade vi ihopa och lämnade skjutfältet för att åka till en närliggande teorisal för att erhålla ett orienterande teoripass i mintjänst.

16:00 va vi åter på Ledningsregementet och kunde intaga middag.

Precis när jag satt mig i soffan hemma i kadettlyan fick en kadett med mig på en långpromenad, jag tackade först nej, men efter 2 minuter kickade mitt personliga ledarskap in och jag anslöt och hakade på några kadetter på en välbehövlig promenad, det är precis sådana promenader som gör min fot gott.

Imorgon väntar skarpt pansarskott.


/ Kadett Färm

Av Martin - 28 oktober 2014 20:02

En heldag på skjutfältet, en av de bättre dagarna. Strålande höstväder, 14 grader och solsken.
Vi har skjutit pansarskott hela dagen, vi började med 9mm övningsvapen, där man skjuter iväg en 9mm kula med spårljus för att lättare kunna målobservera. Detta övningsvapen avger ingen eldkvast bakåt och har således ingen risk bakåt. Vi sköt på 100m, sittande, liggande och stående. Först på stilla stående mål, för att sedan skjuta på rörligt med hastighet upp till 38km/h, målet skulle simulera ett stridsfordon.
Efter lunch gick vi över till 20mm övningsvapen, nu börjar det likna ett skarpt pansarskott, en rejäl smäll och ett bakblås att ta hänsyn till. Vi fortsatte att dunka 20mm resterande del av skjutningen, precis som föregående skjutning avseende skjutställning samt stilla och rörligt mål.

Riktigt roligt och en härlig känsla att träffa rörligt mål, visserligen på 100m, imorgon ska vi göra samma sak fast på 200m, återstår att se om det blir samma goda träffresultat.

Lite bilder från dagen: Kd Färm och Kd Ataman bekämpar rörliga plåtmål. Kd Ataman njuter i höstsolen innan sista skotten för dagen. Ammunitionen för 20mm övningspansarskott, bra drag och en rejäl smäll.

/ Kadett Färm

Av Martin - 27 oktober 2014 19:01

Sovmorgon, en helt ok start på en ny vecka. Frukost i lugn och ro och sedan en promenad till regementet, jag hade lite pappersbestyr att fixa med innan lunch.
Kl 13:00 befann vi oss i Strängnäs för att påbörja Pansarskott/86 utbildning. Första dagen ägnades helt åt teori. Vi hann avhandla en hel del och fick se skrämmande verkansförevisningar, inget trevligt alls att råka ut för om man sitter i ett pansarfordon. Vår lärare är en stört skön Kapten som har varit med i matchen ett tag, verkar kunnig och det känns som om denna veckan kommer bli riktigt bra.

Resterande vecka kommer ägnas åt att skjuta med övningsvapen för att slutligen skjuta skarpa.

Spenderar kvällen med att bläddra lite kort i boken på bild nedan och en kopp kaffe på det.

/ Kadett Färm

Av Martin - 24 oktober 2014 19:23

Ännu en tidig morgon och avfärd mot skjutfältet för avdukning och vapenvård. Inte så mycket att orda om egentligen, de elektroniska målen torkades av och vårdades, pappmålen klistrades. All övrig skjutfältsutrustning iordningställdes, spett, yxor, spadar och sjukvårdsmateriel, med andra ord all utrustning som möjliggjorde våra skjutningar. Dessutom skulle samtliga automatkarbiner få sig en översyn. Vi delades upp i tre olika grupper för att snabbt få allt gjort.
Kl 11:00 va vi tillbaka på Lednngsregementet för att kunna äta lunch, därefter avhandlade vi plutonens timme för att sedan kunna hålla helg.
Välbehövligt då vi alla kände av den gångna veckan på något sätt, va det inte ömmande muskler, eller ömmande knä, så va det sönder skrikna halsar på de flesta av oss kadetter.

Även om det blev helg tidigare än vanligt, så passade jag och Kd Jarl på att skriva övnings PM inför kommande aktiviteter, nu ska jag vara ärlig att erkänna att Kd Jarl stod för det mesta då jag fick telefonsamtal mitt i vårat arbete, inget är klart ännu men det närmar sig beslut om min framtida placering. Vågar inte hoppas eller säga något förrän jag har det på papper framför mig.

Jag stannar i Enköping denna helg, nedräkningen fortsätter, 7 veckor kvar.

/ Kadett Färm

Av Martin - 23 oktober 2014 19:30

Fortsatt stridsutbildning och idag handlade det om ännu en upptrappning från gårdagens moment. Tagande av anfallsmål samt omfattning med stridspar. Kan tyvärr inte orda mer om dagens skjutningar då jag inte deltog. Jag och fem andra kadetter stannade på Ledningsstridsskolan för att deltaga på olika möten, jag själv som ingår i bal/examenskommiten hade ett stormöte där huvud delen av de uppgifter vi har jobbat med fastställdes inför högre chefer.

För övrigt hann jag med att få mina stygn plockade och såren såg bra ut. Kan även meddela att jag har en rejäl träningsvärk i benen, det känns verkligen att jag inte har kunnat springa på ett bra tag. Foten klarade av påfrestningarna under striden förvånansvärt bra så länge jag va nytejpad, givetvis blir foten oerhört trött, men så länge den inte blir värre är det bara att köra på.

En annorlunda dag, självklart hade jag velat vara med på dagens skjutningar då det är oerhört nyttigt ur chefsperspektiv, men mötet idag va ordersatt och en förutsättning för att vi ska få en bra bal och examenscermoni.

/ Kadett Färm

Av Martin - 22 oktober 2014 21:39

Hyfsat mör i kropp och skalle. Klockan är nu 21:30 och jag är precis hemkommen från en heldag samt kväll på skjutfältet. En enormt bra dag, vi lär oss hela tiden nya saker och lärdomarna är många. Vi fortsatte med samma strid som igår men nu byggde vi på ytterligare moment, mer att tänka på och hjärnan går på högvarv samtidigt som man skriker ut ordrar i stridslarmet. För att summera dagen, strid i anfallsmål, tagit två olika anfallsmål, shockgranater och eldstötar, samt en mörkerskjutning med strid från stridsställning för att avsluta det hela.

Bilden visar Lys på fältet från signalpistol under mörkerskjutningen.

/ Kadett Färm

Presentation


En blogg/dagbok om det kommande 1 1/2 år, där jag vid den unga åldern av 40 har fått chansen att skola om mig och möjliggöra en barndoms dröm....att bli officer.

Inspirerad av en nuvarande officer och nära vän som på ett liknande sätt delade med sig

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards